Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Svar till Lotta Waldemar: ”En gemensam valuta lanserades 2017”

Clear Channels Finn Wikander svarar på Lotta Waldemars debattinlägg.

”Jag blir lite förbryllad över kritiken som framförs och jag menar dessutom att det är viktigt att skilja på vad som är vad”. Det skriver Finn Wikander, Clear Channels chief product officer, i en replik på Lotta Waldemars debattartikel.


Publicerad 2019-05-16 12:27

Dela artikeln:

Jag har med stort intresse följt den korta debatten som inleddes med Lotta Waldemars frågor om vad utomhusannonsörerna egentligen får för sina pengar.

Till att börja med är jag helt överens med hennes, och våra, vänner i branschen om att transparens och tydlighet är oerhört viktigt. Samt att vi har en solid och genomtänkt gemensam valuta för hela branschen, såväl för klassisk som digital utomhusreklam.

Dock blir jag lite förbryllad över kritiken som framförs och jag menar dessutom att det är viktigt att skilja på vad som är vad.

Om vi börjar med valutan för digital utomhus så lanserades denna i oktober 2017 efter flera års hårt arbete av samtliga aktörer på marknaden. 

Det var alltså såväl medieägare som medieköpare som var med och tog fram denna och enades om värderingen. För mig är det självklart att en seriös branschspelare redovisar sina resultat enligt överenskommen princip – det är nyckeln till transparens för vilken bransch som helst. Och det som nu kvarstår är att det fåtal utomhusaktörer som ännu inte anslutit sig skall publicera sina resultat och det har vi god förhoppning om skall kunna ske inom kort.

LÄS ÄVEN: Efter kritiken: Öppnar för mer transparens 

När det gäller transparens och leverans så är det en helt annan, om än nära relaterad, fråga och självklart skall en leveransrapport alltid avspegla de löften som ges inför en given kampanj. 

Vi på Clear Channel har sedan lanseringen av DVAC alltid redovisat detaljerade efterrapporter över hur och var kontakter levereras och ämnar fortsätta med detta. 

Däremot behöver både medieägare och medieköpare vara tydliga kring vad det är man säljer/köper så att man förstår vad det är man kan förvänta sig och här tror jag att vi gemensamt har en väg att vandra, särskilt när produkterbjudandena blir mer och mer sofistikerade och datadrivna.

Jag är övertygad om att utomhusmediet har en mycket ljus framtid och en självklar del av den framtiden är transparens och tydlighet, något vi alla är ansvariga för att skapa. Jag ställer gärna upp – på frukost, lunch eller middag – och diskuterar vad vi kan göra för att göra både säljares och köpares vardag både tydligare och mer transparent.

Finn Wikander, chief product officer
Clear Channel Scandinavia

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.