Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Stanna inte av för att konkurrenterna gör det”

”Att som varumärke vara tyst under kristider kan bli en dyr historia”, skriver experter på Dentsu data labs och ger handfasta tips på hur annonsörer kan agera i pågående coronakris.

Publicerad: 30 Mars 2020, 13:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

”Befintliga kunder är oftast billigare att nå”, skriver Dentsu data labs.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetDentsu Data Labs

Runt i vår omvärld pågår en stor pandemi som ännu inte nått sin kulmen. Många människor och länder drabbas svårt och så även många företag. Det är framför allt i enskilda branscher som konsekvensen blivit extra märkbar, däribland rese-, upplevelse och tjänstesektorerna som står inför svåra tider.

När det är tufft ekonomiskt inom organisationer brukar en första åtgärd för att minska kostnaderna vara att dra ner på marknadsbudgeten. Dock finns det forskning som visar på att varumärkesbyggande kommunikation fortsatt är viktig. Att som varumärke vara tyst under kristider kan bli en dyr historia när man ska ta igen de värden man byggt upp, längre fram i tiden.

Vi ser tre tänkbara scenarion när krisen har lagt sig:

En uppdämd efterfrågan i tjänstesektorn, till exempel optiker, kortare resor. Dessa behöver stå rustade med starka varumärken och relationer när folk efterfrågar dem igen. 

De som kommer att uppleva en minskad efterfrågan på grund av lågkonjunktur är till exempel större kapitalvaror, längre resor, branscher som traditionellt går ned i låg konjunktur. 

De som kommer att uppleva en minskad efterfrågan – de som går jättebra i dag – apotek, hygien, dagligvaruhandel och viss e-handel.

Nu kan inte alla annonsörer ”marknadsföra sig ur krisen”, om än långsiktigt, så vad ska man göra om man tvingas att dra in på marknadsföringen? Ett alternativ kan vara att fördela tid och resurser på fokusområden man av olika anledningar inte hunnit prioritera. 

Se över din webbsida – landningssidor och laddningstider. Framför allt viktigt nu om människor i allt större utsträckning handlar och sköter ärenden digitalt. 

Har man rätt optimerade flöden och lagom många steg för besökare när de utför sina ärenden. Går det att förenkla?

Lägga mer tid och kraft på att förstå din förstapartsdata och beteendet hos befintliga kunder. Dessa kan dels hjälpa att skapa prognoser kring vad som kommer hända framåt. Om många har bunkrat olika varor, så kanske inte de kommer handla samma varor på väldigt länge – eller om vissa kundgrupper försvinner helt kanske potentialen finns i andra kundsegment.

Befintliga kunder är oftast billigare att nå, har närmare till köp och eftersom vi vet mer om dem kan vi kommunicera relevant med dem i egna kanaler när vi behöver driva snabb försäljning. Se till att nyttja den data och de kanaler vi redan har, för att maximera effekten. 

Anpassa innehåll i kommunikationen med befintliga kunder utifrån analys, det kan vara tillfälle att experimentera med bild och text och olika typer av erbjudanden för att utvärdera ökad effekt. Förtesta gärna.

Det vara ett bra läge för kompetensutveckling hos personal inom data och teknik, måhända ett bra tillfälle för de som upplever att man ligger efter men inte haft möjlighet att göra slag i saken. 

När man nu jobbar på skilda håll är det utmärkt att utforska digitala arbetssätt. Hur information och rapportering delas och presenteras på ett enhetligt sätt, där alla kan komma åt samma information. 

Se nuvarande situation som en möjlighet att utveckla din organisation digitalt och kom ur krisen bättre rustad än när du klev in i den. Utmaningarna kan möjliggöra nya positioner för den som anpassar sig. 

Framtiden lär knappast bli mindre datadriven.

Mårten Erlberg, Anne Mogensen Voss, Ellen Lübeck på Dentsu Data Labs

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.