Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”SR missar poängen”

Publicerad: 27 September 2019, 06:11

”Min poäng är att jag saknar en bättre balans mellan vad som är negativt och vad som är positivt”, skriver Carsten Carlsson.

REPLIK. Carsten Carlsson på Hill+Knowlton Strategies svarar på SR:s replik om Ekots bevakning av näringslivet.


Ämnen i artikeln:

Hill KnowltonSR

Tyvärr känns det som att Lisa Helgesson och Tove Svenonius missar poängen med mitt debattinlägg lika mycket som jag anser de gör med sin rapportering. Det råder ingen tvekan om att public service bevakar näringslivet. Min poäng är att jag saknar en bättre balans mellan vad som är negativt och vad som är positivt.  

Om Electrolux producerar 60 miljoner apparater per år så kan säkert ett problem med en serie av kaffekokare som åtgärdades för tre år sedan tas som intäkt för ett journalistiskt grävjobb. Kanske. 

Jag menar dock att det lär finnas en och annan produkt som faktiskt håller länge, mycket längre än ett, två eller tio år. Att så ensidigt som Prylarnas pris beskriva ett ämne anser jag präglar mycket av public service rapportering av näringslivet. 

Lisa Helgesson och Tove Svenonius skulle säkert inflika att den journalistiska vinkeln i just Prylarnas pris inte handlar om vad som är bra utan om vad som är dåligt. Och att de i andra sammanhang rapporterar positiva nyheter om näringslivet. Jag skulle i min tur hävda att det är ytterst tveksamt att SR skulle göra ett reportage som hyllar elektroniska prylar som håller länge. Ett reportage som kanske skulle vara bra. Med Prylarnas pris har jag som konsument fått information om vilken kaffekokare jag ska undvika nästa gång jag handlar. Jag är å andra sidan inte mycket klokare över vilken kaffekokare jag ska köpa för att vara mer miljövänlig. 

Jag är mycket väl medveten om att jag kritiserar nyhetsbedömningen. Jag menar dock att public service i sin jakt på de mer negativa näringslivsnyheterna missar mycket av det som pågår inom Sveriges näringsliv, såsom vår fintech-scen, vår utveckling inom medtech, det svenska spelundret eller varför inte it-branschen. Kreativa, innovativa unga människor och drivna entreprenörer som modigt tar sig an utmaningar och utvecklar framgångsrika produkter och tjänster.  

Jag menar inte att public service ska rucka på sina journalistiska ideal. Tvärtom, vi behöver en stark journalistkår som kritiskt granskar varje del av vårt samhälle. Men om public service brister i sin förmåga att beskriva näringslivet objektivt så får vi en snedvriden syn på vad näringslivet faktiskt bidrar med. Reportern i Prylarnas pris avslutar första programmet med ”Vi vill gärna fortsätta prata med dig som lyssnar, har du kanske köpt något som gick sönder alldeles för fort eller lätt eller något som var omöjligt att reparera när det gick sönder, berätta det för oss”. Public service lär aldrig kunna förmedla en balanserad bild av näringslivet med ett så ensidigt perspektiv.   

Carsten Carlsson
Medie- och kommunikationsexpert, Hill+Knowlton Strategies


Ämnen i artikeln:

Hill KnowltonSR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.