Få hela storyn
Starta din prenumeration
Debatt
SLUTREPLIK. Torbjörn Sjöströms replik blir mest skällande – vid helt fel träd. I stället för att tala illa om konkurrenter bör vi kroka arm för att få media och upphandlare att ställa krav på metod och genomförande, skriver Daniel Sturesson på Enkätfabriken
Publicerad: 5 November 2019, 07:14
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Daniel Sturesson, grundare och delägare på Enkätfabriken, tycker att undersökningsföretagen bör kroka arm i stället för att svinga mot varandra.
Ämnen i artikeln:
NovusEnkätfabrikens vision är undersökningar som leder till samhällsutveckling och vår stora affär är omfattande undersökningar på uppdrag av kommuner, regioner och myndigheter. Det är alltså knappast Enkätfabriken som stått för någon illa genomförd webbpanelsmätning i tidningsrubriker. Torbjörn Sjöström borde rikta sin frustration över dåliga panelundersökningar i medierna mot någon annan.
LÄS ÄVEN: Novus vd: Mediernas opinionsmätningar saknar trovärdighet
Men vi behöver som sagt ha en metoddiskussion, vi kan dock diskutera hur den lämpligast bör föras. Och framför allt vill jag då mena att den ska handla om just metoder. Hade Torbjörn Sjöström i sitt inlägg nöjt sig med att konstatera att metoden självrekryterade paneler har brister och att undersökningar med den metoden därför inte borde dominera nyheterna hade jag applåderat.
”Torbjörn Sjöström borde rikta sin frustration över dåliga panelundersökningar i medierna mot någon annan”
Men Torbjörn Sjöström nöjer sig inte med att diskutera metoder utan förvränger i stället debatten till att handla om sitt eget bolags påstått unika förträfflighet. Det finns dock fler i Sverige som erbjuder webbpaneler av god kvalitet. Och breddar vi diskussionen bortom webbpaneler, till exempel till telefonintervjuer och postala enkäter så finns det flera duktiga aktörer.
LÄS ÄVEN: REPLIK: ”Viktigt med ärlig debatt om metodfrågor”
Nyckeln till att värna en god metodologi i undersökningar blir alltså knappast att slugga vilt mot sina konkurrenter. För egen del kan jag i stället villigt erkänna att båda våra främsta konkurrenter, Origo Group och Institutet för kvalitetsindikatorer, är seriösa och duktiga på det de gör. I stället behöver vi undersökare se till att uppköpare och medierna ställer krav på genomförande och metod och att inköpare inte upphandlar med enbart priskonkurrens utan någon kravställning om hur en mätning ska gå till.
LÄS ÄVEN: REPLIK: Enda orsaken att avvika från beprövad metod är kostnadsskäl
Jag har sedan länge arbetat för det genom att ta diskussionen med upphandlare och även göra inlägg i debatten om behovet av tydlig kravställning och vikten av att inköp görs på ett sätt som inte innebär att sämst metod vinner. Om vi tror på seriösa undersökningar borde vi i branschen alltså kroka arm i att förespråka att inköp görs med tydliga krav och stå upp för goda metoder. Detta görs dock både bättre och effektivare utan att osakligt försöka sänka hela branschens förtroende i hopp om att det ska gynna en själv.
Daniel Sturesson
Grundare och delägare, Enkätfabriken
ALLT I ÄMNET:
Novus vd: Mediernas opinionsmätningar saknar trovärdighet
REPLIK: ”Viktigt med ärlig debatt om metodfrågor”
REPLIK: Enda orsaken att avvika från beprövad metod är kostnadsskäl
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
Novus