Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Schibsteds och Bonniers uppmaning till annonsörer: Fokusera på svenska medier

I en tid då samhället ställs på sin spets uppmuntrar Schibsted och Bonnier i ett öppet brev gemensamt alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör kan flyttas till svenska redaktionella medier.

Publicerad: 23 Mars 2020, 07:17

I ett öppet brev varnar Schibsted Marketing Services CEO Joakim Flodin och Alexander Lydecker, COO på Bonnier News, för att intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Kära kunder och samarbetspartners!

Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar. Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället. Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det ett otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD, och Dagens industri. Här arbetar redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måste hållas i gång under en kris. Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och medias roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felinformation, konspirationsteorier och ”falska nyheter” som sprids framför allt på sociala medier. Nyligen rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

”Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas”

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, media och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker – låt oss försöka!

I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa. Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt information eller skatteintäkter till vårt land.

 

Alexander Lydecker, COO Bonnier News

Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.