Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Sam Rihani: ”Förlita dig inte bara på det du redan vet”

Publicerad: 30 Augusti 2019, 12:51

Sam Rihani, Sverigechef Facebook.

Det är hög tid att börja tänka på julshoppingen redan nu, skriver Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.


Ämnen i artikeln:

e-handelFacebook

Minns du sommaren? Den härliga känslan av sand, sol och avkoppling? Nu är det dock dags att gå vidare. Årets viktigaste shoppingsäsong närmar sig med stormsteg och om du inte vill missa det tåget så är det dags att sätta igång.

Att julshoppa i december skiljer sig alltmer från hur det sett ut tidigare. Studier visar nämligen att 21 procent av handlarna påbörjar sin shopping tidigt i november samtidigt som 11 procent redan har de flesta av sina inköp färdiga halvvägs in i november! Låter det otroligt? Jag vet. Det är dock ren fakta.

Den största anledningen till förändringen är mobilen. När alla bär mer sig hela butiker i fickan finns ingen anledning att reservera en viss helg enbart för shopping. Folk köper det de vill ha när de än vill ha det. Sett till den ljusa sidan gör det ditt val väldigt enkelt. Omfamna denna nya verklighet eller se på när dina konkurrenter överträffar dig.

Du är förmodligen medveten om att storhelgerna driver försäljning. Dessutom är jag säker på att dina resultatorienterade kampanjer redan kan börja konverteras. Men vet du vad som gör dina kampanjer ännu bättre? Branding (Varumärkeskännedom). Folk föredrar att handla från varumärken de känner igen och har någon form av emotionell koppling till. Du är antagligen inte den enda som säljer det du säljer och genom att stärka ditt varumärke ökar chanserna att bli igenkänd och vinna tillit. Det ökar därmed sannolikheten att shoppare väljer dig före dina konkurrenter, även om de har lägre pris. Se till att stötta din resultatdrivna kampanj med varumärkeskännedom långt innan storhelgerna.

Det leder oss till målgruppsstyrning. Du kanske tror att du har en tydlig bild av vem som faktiskt köper sakerna du säljer, men det finns flera anledningar att omvärdera denna tankegång. Du känner visserligen din kundbas bättre än någon annan, men om de inte köper sina egna julklappar är de inte dina kunder just under julhelgen. Till exempel är kvinnor överrepresenterade som teknik-konsumenter under storhelgerna jämfört med andra tider på året. Konsumenter är generellt mer benägna att under storhelger handla från butiker de normalt sett inte besöker. När du känner till dessa beteenden, skulle du hellre fokusera på dina gamla målgrupper eller istället förlita dig på data och låta insikter vägleda dig? Jag vet vad jag skulle göra.  

Shopping måste kunna ske utan friktion. Globalt sett hävdar en av tre shoppare att de skulle sluta göra affärer med varumärken de älskar om de hade erfarit en enda dålig upplevelse med varumärket. Inte fem stycken, utan endast en. När folket står redo med pengarna i hand, redo att köpa dina produkter, är det då så smart att översvämma dem med blanketter att fylla i, knappar att trycka på och captchas att godkänna? Vägen till köp behöver vara kort, smidig och direkt.

Under den tid du spenderat med att läsa den här texten har världen inte stått still. Folk har hunnit bläddra igenom 2,5 meter nyhetsflöden, svept till vänster på Tinder 52 gånger eller kanske köpt ett konstverk, en brosch eller ett par skor medan de väntar på tunnelbanan. Nya trend- och konsumentbeteenden dyker konstant upp, vilket innebär att du inte bara kan förlita dig på saker du redan vet som vägledning i framtiden. Fortsätt att experimentera. Testa nya saker. Se var datan för dig. Ibland vinner du, andra gånger lär du dig något nytt.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook


Ämnen i artikeln:

e-handelFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev