Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Salesforce: Det kan marknadsförare vänta sig 2020

Under 2020 kommer allt fler att jobba med att förenkla tekniklösningar, för att få en bättre helhetsbild av sina kunder. AI och nya yrkesroller spelar en stor roll i den processen, skriver Patrick Stokes på mjukvarujätten Salesforce.

Publicerad: 30 Januari 2020, 12:24

Patrick Stokes, vice vd Salesforce Shared Services Platform, tror att upplevelser, AI och nya yrkesroller kommar att prägla det nya året.


Ämnen i artikeln:

Patrick StokesSalesforce

Med kunden i fokus gäller det att balansera ny teknik med kompetensutveckling och transparens för ett framgångsrikt 2020. Här är en sammanfattning om varför vi på Salesforce tror att dessa tre parametrar är så viktiga:

Teknik förbättrar kundupplevelsen

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

När företag tävlar om att erbjuda de bästa kundupplevelserna handlar det inte bara om vilka produkter och tjänster de erbjuder. Det behövs en helhetsbild av kunderna för att lyckas.

Vår senaste rapport State of Marketing visar att färre än hälften av alla marknadsförare får en enhetlig bild av sina kunders beteenden online. I takt med att antalet datakällor ökar krävs det stora investeringar och innovation för att lösa problemen. Därför kommer 2020 att bli året då vi slutligen förenklar teknikstacken för marknadsföring.

Under 2020 kommer vi att få se ett större fokus hela ekosystemet, vilket gör det möjligt för företag att sömlöst inkludera nya produkter och tjänster i de upplevelser de erbjuder sina kunder. Det blir viktigt att äga hela kundupplevelsen, vilket kräver att det egna företagets leverantörer ingår i dess digitala ekosystem. Ett exempel är att använda blockkedjor för att kontrollera varors ursprung. Det ökar tilliten i kundledet.

AI förenklar

Under 2020 kommer marknadsplatser att erbjuda smartare lösningar och bli enklare att använda, med hjälp av AI. Att teknikpartner samarbetar för att erbjuda integrerade lösningar kommer att accelerera den här utvecklingen. Nyckeln till detta blir att ge tillgång till data via API:er.

Genombrott i hantering av naturligt språk kommer att göra det lättare att hantera dokument och information, tack vare ändamålsenliga sammanfattningar. Maskinell sammanfattning av text kommer att förändra informationshantering i grunden.

2020 kommer också att bli året då teknikföretag tar fram praxis för att hantera etiska frågor i AI-lösningar. Det bidrar till att AI-lösningar blir lika vanliga arbetsverktyg som bärbara datorer.

Företag som satsar på sina medarbetare lyckas bäst

2020 blir ett år då ny teknik snabbt kräver ny kompetens. Ett företag som omfamnar den här utvecklingen bygger en stadig grund för kommande år.

De företag som fokuserar på att coacha sina medarbetare i enlighet med hur marknader förändras kommer att lyckas bäst. För att göra det på bred front krävs användning av AI-lösningar, inte minst inom försäljning som är ett område med stor personalomsättning. Däremot går det inte att fuska med att coacha medarbetare, till förmån för att bara arbeta mer direkt med att nå försäljningsmål.

Under 2020 blir det allt viktigare att lyssna på alla medarbetare, vilket ger mer transparens och större möjligheter för medarbetare att bli involverade i företagets utveckling. Samtidigt som det är viktigt att anamma och införa ny teknik i verksamheten, lika viktigt är det att arbeta med kompetensutveckling och tillit i medarbetarna för lyckat nytt år.

Ämnen i artikeln:

Patrick StokesSalesforce

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.