Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Så kan sociala medier göras meningsfullt igen

Om fler svenskar ska tycka att tiden de tillbringar på sociala medier är meningsfull måste branschen arbeta mer med datadrivna processer och strategitänk. Det skriver Salgados vd Charlotte da Silva.

Publicerad: 24 Oktober 2019, 09:02

Charlotte da Silva, vd på den strategiska digitalbyrån Salgado.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internetsociala medier

Bara en fjärdedel av de svenskar som använder sociala medier tycker att det är meningsfull tid, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2019. Vi är en del av branschen och känner ett stort ansvar för att sociala medier inte ska vara bortkastad tid. 

Vi behöver fortsätta utbilda och skapa förståelse för vikten av att skapa content som ger ett värde för mottagaren. Och framför allt behövs en strategi kring hållbarhet utifrån ett kommunikativt perspektiv. 

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vi som skapar kommunikation har ett ansvar för vad det gör med mottagaren, ur ett individuellt såväl som samhälleligt perspektiv. Fler och fler tänker och agerar kring inkluderande kommunikation, men vi behöver bli fler. 

LÄS OCKSÅ: Ny svensk rapport: sociala medier stagnerar 

Messenger mest använt på Facebook

Förra veckan släpptes årets Svenskarna och internet och vi satt som på nålar och väntade med spänning. En hel del spännande och intressant statistik, mer eller mindre förvånande, presenterades. Som att användandet av Facebook totalt sett minskar för första gången. Den stora förändringen ligger dock i hur svenskar använder Facebook där vi ser en snabb utveckling kring att färre och färre delar eget innehåll, medan Messenger fortsätter att öka. 

”Vi som skapar kommunikation har ett ansvar för vad det gör med mottagaren”

Rapporten säger att användningen av sociala medier håller på att plana ut och det stämmer när det gäller de stora cementerade kanalerna såsom Facebook, Instagram och Snapchat. Det Internetstiftelsen tyvärr inte har tagit med alls i rapporten är TikTok. Den kinesiska tjänsten som köpte upp Musical.ly och är extremt populärt bland unga tjejer. Den hade nog skakat om lite vad gäller huruvida olika sociala kanaler ökar eller inte. Vi hoppas att den finns med nästa år. Med dess 600 miljoner användare i världen tycker vi att den platsar in. 

LÄS OCKSÅ: Experternas lärdomar från ”Svenskarna och internet” 

Nya frågor om meningsfull användning

Nytt för i år är att rapporten tar upp meningsfullhet kopplat till användandet av internet. Alltså huruvida vi upplever att användandet av olika medier och tjänster på internet är meningsfullt. Det som slog oss mest var att sociala medier ligger i botten. 

Ett viktigt komplement till denna siffra är att kika på hur övriga aktiviteter på internet står sig i detta mått. Då finner du att andelen som lyssnar på ljudböcker och tycker det är meningsfullt enbart ligger på 41 procent, vilket talar för att måttet är godtyckligt och svårbedömt. 

Vi har väl alla någon gång klandrat oss för att vi tillbringat timmar på att skrolla Instagramflödet, bläddrat bland roliga videoklipp eller spelat ett hjärndött mobilspel. Vi får känslan att vi slösat bort tid. Tid vi kunde använt mer produktivt. Men vad innebär det att vara produktiv? Vad är meningsfull tid? 

Hur vi vänder detta till något positivt

Det finns alltid två sidor av samma mynt. Och att vi fastnar i skrollandet av meningslöst innehåll är möjligen de sociala kanalernas baksida. Men utan våra sociala kanaler kanske vi inte hade inspirerats av nya tankesätt, värderingar och idéer eller kunnat hållit kontakten med en vän lika väl. 

Är vi för naiva när vi säger att det inte är de sociala kanalernas eller mobiltelefonens ”fel”? Eller är vi för naiva när vi klandrar verktygen som används för detta till synes destruktiva beteendet? Låt oss i stället jobba med vår attityd gentemot all den teknik som omger oss. Det är inte svart eller vitt. Vi behöver lära oss och våra barn att förhålla oss till detta på ett hälsosamt vis. 

But still… en fjärdedel. Hur kan vi i branschen påverka detta och kan vi påverka? Jag tror det, absolut. Till en stor del består flödet i sociala kanaler av innehåll från företag och organisationer. Vi behöver fortsätta inspirera till att skapa innehåll med värde för mottagaren. Det gör vi med datadrivna processer och genomtänkta strategier där rätt innehåll presenteras för rätt mottagare. Men det räcker inte som byrå att tänka påverkan utifrån ett affärsperspektiv, vi behöver tänka påverkan utifrån ett större perspektiv. Ett inkluderande perspektiv som bidrar till ett bättre samhällsklimat. 

Rent konkret är mångfald en god idé. Att bygga ett företag där starka värderingar och tydlig målsättning är det som förenar oss. Inte intressen, etnicitet, ålder och kön. Mångfald breddar referensramar och ger oss ett bredare perspektiv. Det i kombination med strategiska, kommunikativa hållbarhetsmål bidrar till inkluderande kommunikation. Det är ett sätt. 

 

Charlotte da Silva

Vd på den strategiska digitalbyrån Salgado

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.