Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Debatt

Så effektiviserar du annonseringen med fler retargetingaktörer

Publicerad: 10 Juni 2019, 09:20

Foto: Pixabay

Att användandet av flera retargeting-aktörer samtidigt skulle leda till högre kostnader och sämre resultat är en myt, skriver Karolina Klijer, business development manager, på RTB House.


Ämnen i artikeln:

retargetingRTB

Med digitaliseringens frammarsch är effektivitet och prestanda de viktigaste aspekterna för de flesta marknadsförare. Då e-handeln gjort det möjligt att shoppa var som helst och när som helst slåss de om konsumenternas uppmärksamhet, dygnet runt. 

I och med dess effektivitet har retargeting kommit att bli en populär teknik bland landets annonsörer. Men när det kommer till nyttjandet av retargetingteknik är det många som är rädda för att använda sig av flera aktörer samtidigt – en oro som är helt och hållet onödig. 

Många har en föreställning om att flera leverantörer skulle leda till ett sämre utfall eller högre kostnader. Missförståndet handlar om en felaktig tro om att de två aktörerna kommer att buda mot varandra och konkurrera om samma kunder och användare. Men fler retargetingaktörer säkerställer istället en bredare räckvidd, större träffyta och en minskad risk för att gå miste om kunder. 

Olika teknik för olika utfall

Marknadsförare gör ofta misstaget att anta att all retargetingteknik är av samma slag. Alla aktörer utvecklar sin teknik på olika sätt och använder sig av egna unika tekniker och algoritmer. Det innebär att de olika aktörerna genererar olika resultat och kan därför komplettera varandra. 

Ett retargetingföretag kan exempelvis utvärdera användare med unika kriterier, medan ett annat företag kan använda andra djupinlärningsalgoritmer som istället fokuserar på att anpassa annonsmaterialet. Med hjälp av ett målinriktat tillvägagångssätt kan en andra leverantör alltså fylla luckorna där en första leverantör kan ha missat potentiella kunder. 

Därför bör du använda flera retargetingaktörer samtidigt:

• Du når fler i din målgrupp och minskar risken för missade köp. 

• Konkurrensen mellan två olika aktörer tvingar varje aktör att anstränga sig extra mycket, vilket leder till ett bättre resultat. 

• Konkurrensen pressar priserna. 

• Konkurrensen ger kunden ett bredare urval. 

• Retargetingaktörer kan ha olika expertis och specialistområden och kan komplettera varandra. 

Karolina Klijer, business development manager, på RTB House. 


Ämnen i artikeln:

retargetingRTB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.