Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

REPLIK: "Visar hur lite du vet om den transparens kunderna kräver"

Vd Magnus Anshelm försvarar MMS oberoende i svar till Millestone Groups Stefan Mahlstein.


Publicerad: 25 Januari 2019, 15:11

Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMSExpressenGoogle

Magnus Anshelm, vd på MMS.

Foto: Janne Næss

Stefan Mahlstein, du talar åter mot bättre vetande. Därför får du här en ny inbjudan.

Om du tror att ägarna av ett branschorgan styr mätningarna visar det bara hur lite du vet om den transparens som kunderna kräver. Varför skulle andra medier som ingår i MMS valutor acceptera det?

LÄS MER: "Stefan Mahlstein: 'Risken för jäv är uppenbar'" 

I MMS referensgrupp, där samtliga mätfrågor behandlas, är både medieföretagen och mediebyråerna representerade. Bland de medieföretag som ingår i valutorna, och som därmed representeras i referensgruppen, kan utöver alla ”tv-hus” även nämnas både Aftonbladet och Expressen.

Tror du på allvar att dessa båda medieföretag skulle välja att ingå i valutan för online video och i totalmätningen för rörlig bild om inte MMS agerade oberoende som ett neutral branschorgan? Ta förresten kontakt med dem att ställ några frågor om du är osäker.

Jag tycker dock att det är utmärkt att du lyfter frågorna om mätningar och transparens. Dessa är ju helt avgörande för att fortsätta att bygga förtroende i mediebranschen. Särskilt med tanke på de brister i onlinemätningarna som i stort sett alla i branschen ser. Om du ser bristerna i onlinemätningarna framgår inte av dina inlägg, men jag utgår ändå från att du inser hur många mätfel som förekommer i den data som inte oberoende granskas. 

På tal om granskning vill jag bara berätta att på MMS arbetar flera personer dagligen heltid med att kontrollera så att den data vi får in om tittande linjärt och online är korrekt. Utöver detta har vi naturligtvis system som håller koll på all data för att säkerställa högsta kvalitet. 

Detta är verkligen ingen lätt uppgift, men helt klart är att dessa oberoende granskningar är unika. Inte sällan upptäcker vi märkliga avvikelser i valutan för online video innan någon annan gör det. Då utreder vi och rättar till felen. Man kan aldrig vara säker på att inga fel slinker igenom, men MMS arbete är verkligen rigoröst. Kvalitet finns i vårt DNA sedan födelsen för drygt 25 år sedan. Detta arv har vi tagit med oss in i valutan för online video. Vi vet att branschen uppskattar detta och vi ser att nya kunder strömmar till just på grund av den dagliga kvalitetssäkringen.  

På tal om jäv, så skulle jag vilja fråga dig följande: Hur ser du på att Er partner Pineberry endast säljer reklamutrymme av Google, Bing, Instagram och Facebook? Hur ser du på att Pineberry är Premium Google Partner, vilket ger dem kick-back som köpare av reklam på Google? Hur transparenta är Ni och Pineberry med detta affärsupplägg?

Avslutningsvis, får du här en ny inbjudan: Först till en genomgång av MMS dagliga kvalitetskontroller och sedan en adjungerad plats på nästa referensgruppsmöte, där allehanda mätfrågor öppet diskuteras mellan parterna.

Magnus Anshelm, vd på MMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.