Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Replik: Sveriges Annonsörer bör tänka om i sin rådgivning

Nyhetsmedier är inte bara en naturlig samlingsplats för information utan också en bra plats för annonsörer som vill komma ut med sina budskap i en redaktionellt trygg miljö. Det är förvånande att Sveriges Annonsörer påstår något annat, skriver Bonnier News Sales ledningsgrupp.

Publicerad: 2 April 2020, 11:57

Bonnier News Sales ledningsgrupp förvånas över att Sveriges Annonsörer, i ett blogginlägg, hävdar att nyhetsmedier erbjuder en olämplig kontext.


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerBonnier

Detta är en replik på Peter Mackhés blogginlägg.

 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Att svenska publicister är en naturlig samlingsplats för information vet vi, framför allt i dessa ansträngda tider.

Vårt uppdrag nu är detsamma som när vi startade våra första tidningar i mitten av 1800-talet: Att bättre än någon annan och så snabbt som möjligt tillgodose behoven av relevant, intressant och sann information om viktiga händelser och frågor. Vi värnar om värden som yttrandefrihet, humanism, näringsfrihet och en vital demokrati.

Vi har en viktig samhällsfunktion och vi ser att intresset för vår journalistik ökar kraftigt i dessa utmanande tider. Vi slår trafikrekord efter trafikrekord. Det är så klart ett kvitto på att vi är en naturlig samlingsplats dit människor söker sig för att få faktabaserad information.

En naturlig plats för samhällsinformation är självklart även en bra plats för annonsörer som vill komma ut med sina budskap i en redaktionellt trygg miljö. Det ser vi i ett flertal både lokala som globala studier.

Såsom Adtrust från 2017 samt studien ”Effekten av nyhetsmedia” som gjordes 2019. Båda dessa visar på ett starkt samband mellan förtroende för redaktionellt innehåll och förtroende för annonser. Just förtroende för annonser påverkar i sin tur vår benägenhet att ta till oss och även agera på annonsens budskap. De medieslag som uppfattas som mest trovärdigt är nyhetsmedier.

”En naturlig plats för samhällsinformation är självklart även en bra plats för annonsörer som vill komma ut med sina budskap i en redaktionellt trygg miljö”

Studien visar även att nyhetsmedier är mycket effektiva för att driva varumärkesparametrar som kännedom, tänkbarhet och preferens. Anledningar till detta är just trovärdigheten i kombination med konsumentens intresse, engagemang och fokus på att ta åt sig ny information när de konsumerar nyhetsmedier. Ibland är just denna nya information reklam.

Jag kan därför tycka att det är oerhört förvånande att Sveriges annonsörer i ett blogginlägg hävdar att nyhetsmedier erbjuder en olämplig kontext. Att vi är en ”risk”. Jag undrar lite vad man menar kring det? Vill man rådgiva sina medlemmar att helt ducka undan den extrema situation vi nu befinner oss i, och förmedla att det inte är något man vill befatta sig med? Då tror jag man bör tänka om i sin rådgivning.

Det är nära på ett hån mot alla Sveriges journalister och deras fina och extremt viktiga arbete de varje dag lägger ned på att ge oss relevant och objektiv journalistik. När man egentligen bör fokusera på fake news som dyker upp på användargenererade plattformar och där Sveriges annonsörers medlemmar i en del fall ofrivilligt dagligen dyker upp.

Med hopp om en mer nyanserad debatt framåt – från en viktig annonsörförening som Sveriges annonsörer.

 

Alexander Lydecker, CCO Bonnier News, tillsammans med Bonnier News Sales ledningsgrupp.

Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerBonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.