Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

REPLIK: "Risken för jäv är uppenbar"

Stefan Mahlstein är grundare av Millstone Group.

Stefan Mahlstein svarar MMS vd Magnus Anshelm i debatten om transparens och mätning.


Publicerad 2019-01-25 10:44

Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:

Tack för svar Magnus, men jag tror du behöver läsa mina inlägg en gång till. Du läser dem nämligen lite som Fan läser bibeln.

LÄS MER: "Mangus Anshelm: 'Läs på och håll koll på begreppen, snälla Stefan Mahlstein'" 

Det torde nämligen vara självklart för alla utom möjligen dig själv att det är tv som inte distribueras online som är grunden för diskussionen. Det är också de facto där den stora skillnaden i mätbarhet ligger. Övergången från analog till digital tv för 10 år sedan har därmed inte alls med saken att göra.

Att Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer också äger totalt 4 procent av MMS är inget som gör skillnad när de resterande 96 procent ägs av tv-bolagen. De senare har allt att vinna på att tv som inte distribueras online så länge som möjligt framstår som ett fantastiskt media. Risken för jäv är därmed uppenbar!

Inte heller har det faktum att MMS även börjat mäta onlinedata, vilket jag är väl medveten, någon som helst relevans för diskussionen. Så att använda det som någon form av bevis på bristande kunskap på min sida är direkt underligt.

LÄS MER: "Inte förvånad över annonsörernas oro" 

Men, jag ger dig självklart rätt i att jag missat att ni under 2018 ökade antalet hushåll i panelen från 1 200 till 3 000 (enligt info på er egen sajt). Eftersom jag skrev 1 400 så överskattade jag uppenbarligen grovt hur många hushåll ni haft i ert fantastiska mätsystem från början av 1950 talet till och med 2017.

Sammantaget verkar det inte finnas så mycket av de ”många felaktigheter” som du påstår dig kunna hitta i mina debattinlägg.

Svepande klankande på bristande kunskap och försök till förnedrande inbjudningar till utbildning finns det däremot gott om i ditt. Tack för att du än en gång bekräftar traditionalisternas sätt att argumentera!

Stefan Mahlstein, Grundare Millstone Group

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.