Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

REPLIK: "Läs på och håll koll på begreppen, snälla Stefan Mahlstein"

Publicerad: 24 Januari 2019, 14:50

Magnus Anshelm, vd på MMS.

Foto: Janne Næss

MMS vd Magnus Anshelm riktar svidande kritik mot Millstone Groups grundare Stefan Mahlstein och hans två debattinlägg om transparens och mätning.


Ämnen i artikeln:

MMS

Det förekommer så många felaktigheter i dina båda debattinlägg, så det är svårt att veta var man skall börja.

Låt mig dock börja med att konstatera att du som säger dig företräda det nya digitala, använder gamla och otydliga begrepp.

Att ställa ”traditionella medier” mot ”digitala medier” är ett förlegat synsätt. De allra flesta medier är ju numera digitaliserade. Det du kallar linjär-tv digitaliserades i Sverige för drygt tio år sedan. Linjär-tv är med andra ord, enligt din märkliga uppdelning, såväl ett traditionellt som ett digitalt medieslag.

Medierna och dess styrkor som reklambärare avgörs inte av dess distribution. Det avgörs av mediet kommunikativa förmåga, vilket självfallet varierar beroende på budskapet och syftet.

Jag förmodar att du vill ställa medier som distribueras online mot medier som distribueras på annat sätt. Det kan man naturligtvis göra, men då bör man läsa på om de olika mediemätningarna. 

Läs även: "Ni som lever på att mäta traditionella medier kan skrika hur mycket ni vill" 

Läs även: "Inte förvånad över annonsörernas oro" 

Det du påstår om MMS tv-panel innehåller ett antal grova sakfel. För det första är det inte uppskattat tittande utan faktiskt tittande under gårdagen. I telefonundersökningar och onlineenkäter får man fram uppskattat tittande genom att man ber respondent göra en uppskattning. 

För det andra består MMS riksrepresentativa tv-panel inte 1400 hushåll utan 3000 hushåll, vilket betyder att panelen är bland de största i världen i förhållande till befolkningen. 

För det tredje är MMS inte enbart ägt av tv-bolagen utan även av Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer. Utöver detta är kunderna med i utvecklingsarbetet genom sitt deltagande i MMS referensgrupp och utvecklingsgrupp. MMS är ett oberoende branschorgan med uppdraget att leverera kvalitetssäkrade valutor till marknadens aktörer dagligen.

Vidare vill jag berätta en sak för dig som du inte verkar känna till. 

MMS har utöver tv-valutan ända sedan 2011 levererat en onlinevideovaluta baserad på onlinedata. Efter många års erfarenhet av att dagligen samla in, granska och publicera både valutan baserad på tv-panelen och valutan för onlinevideo kan vi konstatera att båda har sina fördelar. 

Det är också detta som väglett MMS i arbetet och som bidragit till att vi har kommit längst i världen när det gäller både valutan för online video och för total-tv-mätningen, som innebär en sammanvägning av dessa valutor. Vi väljer inte den ena eller andra metoden för att mäta allt. Vi väljer den metod som är bäst lämpad för respektive valuta och modellerar sedan ihop dessa i en helhet, där vi lyckas dra nytta av de bästa i respektive värld. 

Att ställa dessa emot varandra är därför helt meningslöst. 

Att göra det med så begränsad kunskap om vissa mediemätningar som du är missledande, vilket varken gynnar dig själv, era kunder eller branschen som helhet. 

Jag håller egentligen endast med dig på några få punkter. Det handlar om behovet av precisa och högkvalitativa mätningar, av ytterligare kunskaper i branschen, av högre kvalitet och av ökad transparens. Just detta är grunden för såväl onlinevideo- som tv-valutan, och även radiovalutan kan jag tillägga. 

Behovet av ökad kunskap gäller uppenbart även dig, Stefan. Därför vill jag avslutningsvis bjuda in dig till oss på MMS. Vi erbjuder en kostnadsfri grundkurs i mediemätningar för dig och gärna några dina kollegor. Ni kan säkert också bidra med insikter som vi på MMS kan ha nytta av, så låt oss verkligen avsätta lite tid för kunskapsutveckling som gagnar hela branschen.  

Magnus Anshelm
VD på MMS


Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.