Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Public service syn på näringslivet leder fel

Publicerad: 24 September 2019, 06:18

Carsten Carlsson anser att public service ansvar att beskriva samhället oberoende haltar när det kommer till näringslivet.

När ett företag visar en positiv utveckling får det sällan synas eller höras i de statliga kanalerna. Detta trots att public service har ett ansvar att beskriva vårt samhälle på ett oberoende sätt. Ett ansvar som haltar oroväckande när det kommer till näringslivet. SR:s Prylarnas pris är ett bevis på detta, skriver Carsten Carlsson på Hill+Knowlton Strategies.


Ämnen i artikeln:

Public serviceSR

Public service verksamhet ska ”präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.” Som en del av sitt ansvar behöver SVT, SR och UR inse sin egen makt och erkänna att näringslivet bidrar till innovation, tillväxt och jobb – och inte är något som katten dragit in. De statliga mediebolagen brister dock i sitt ansvar.  

Bristerna aktualiseras, som exempel, i en ny programserie från SR, Prylarnas pris, där ”elektriska prylar” och deras påverkan på miljön recenseras. Tesen journalisterna driver är att elektriska prylar inte håller länge, knappt ett år, vilket har konsekvenser för miljön. Som bevis används det faktum att redaktionens egna kaffekokare gått sönder, en privatperson, lite butikspersonal samt två forskare. En stor del kretsar kring den specifika kaffekokarens produktionsserie. Därtill har journalisterna frågat ”många” och ”flera”. När jag påpekar ensidigheten i reportaget för journalisterna och frågar hur många de frågat om problemen med prylarna hänvisar de till att källskyddet hindrar dem från att återge hur många de pratat med. Det är säkert ingen som ifrågasätter att det kan uppstå problem med elektroniska prylar, men sannolikt är det också många som har elektroniska prylar som fungerar och håller – år efter år. Och i ett underlag som omfattar ”många” borde några variationer av erfarenheter av olika elektriska apparater komma i dager. Detta är dock inte intressant utan journalisternas fokus är bara det som inte fungerar. 

Låt oss anta att jag gör ett reportage om svenskarnas hälsa. Som underlag väljer jag att göra alla mina intervjuer på en akutmottagning. Slutsatsen av mitt reportage lär bli att det råder stor brist på friska människor i landet.  Att så ensidigt granska något blir kontraproduktivt. En insikt som verkar ha gått programmakarna alldeles förbi.   

Är det då inte rimligt att public service granskar näringslivet? Absolut. Men det får inte ske med svepande, starkt vinklat och enkelsidigt material. Och det är minst lika rimligt att ett reportage som i exemplet ovan, beskriver produkter som faktiskt möter samhällets och konsumenternas krav på hållbarhet och kvalitet. Public service roll i samhället blir komplicerat när synen på näringslivet blir så ensidig. Självklart finns det undantag men på det stora hela brister public service i sin rapportering av svenskt och internationellt näringsliv. Företag ska alltid vara redo att bli granskade, men i rättvisans namn är de också värda att lyftas fram i en positiv dager, speciellt av ett av Sveriges största och mäktigaste mediehus.

 

Carsten Carlsson

Medie- och kommunikationsexpert på Hill+Knowlton Strategies, Stockholm


Ämnen i artikeln:

Public serviceSR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.