Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Playads uppmaning: ”Dags att annonsera svenskt”

Lästrycket hos den svenska dagspressen har knappast varit större än det vi sett de senaste veckorna. Ändå fortsätter tidningsföretagen att tappa annonsintäkter till de stora jättarna som Facebook och Google. Det är dags att svenska annonsörer börjar förstå vikten av att annonsera svenskt, skriver Mats Ståhl, vd på Playad Sverige.

Publicerad: 19 Mars 2020, 12:58

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Mats Ståhl är vd på Playad.


Ämnen i artikeln:

Playadcoronaviruset

Vi på Playad tillhandahåller en videoplattform som används av flera av Sveriges största tidningshus som NTM, Gota Media, Mitt i och NWT för att nämna några. De senaste veckorna har flera nyhetssajter i vårt nätverk mer än fördubblat sin videotrafik, och en stor del av innehållet kring corona öppnas upp även för icke-prenumeranter. Då kan inte annonsörerna svika.

Den bilden stämmer överens med en färsk rapport från Edelman (Edelman Trust Barometer Special Report - Trust and the Coronavirus). Det är dagspressen som är den kanal som människor i högst grad söker sig till för information om det nya coronaviruset. Det är de kvalitativa källorna vi litar på i osäkra tider. 

Igår uttalade sig Thomas Mattsson, Expressens före detta chefredaktör, i en artikel i Dagens Media att han ändrat sig i frågan om statligt stöd till tidningarna, givet coronakrisens konsekvenser. Vilket är en viktig diskussion kring en förmodligen nödvändig åtgärd för att även i framtiden säkerställa en kvalitativ nyhetsbevakning.

Men det räcker inte. Det är också dags för Sveriges annonsörer att tänka om. Tidningsföretagen kan inte fortsätta att tappa mer annonsintäkter till de stora jättarna som Facebook och Google. Absolut inte nu i oroliga tider, men inte heller framöver. 

I senaste rapporten om dagspressens ekonomi från Myndigheten för press, radio och tv konstateras att två tredjedelar av den digitala annonskakan lämnar den lokala marknaden, där lokal dagspress befinner sig i en särskilt utsatt position. Så kan det inte fortsätta.

Jag vill också passa på att uppmana regeringen och landstingen att fundera över var de lägger sin kommunikation, som man idag tyvärr många gånger ser på Youtube. Det samtidigt som flera lokaltidningar, bara i vårt nätverk, larmar om tappade annonsintäkter.

Det är dags för Sverige att börja annonsera där det faktiskt gör skillnad. Om du som annonsör har möjlighet – investera i kanaler som på riktigt gynnar Sverige. Så hjälper du till att säkerställa en trovärdig nyhetsrapportering även i fortsättningen.

Mats Ståhl
Vd på Playad

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Playadcoronaviruset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.