Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Övergångsregering – ett gyllene tillfälle"

Det osäkra politiska läget är ett perfekt tillfälle att etablera relationer med politiker, skriver Malin Appelgren på Paues Åberg Communications.


Publicerad: 24 Oktober 2018, 06:27
Uppdaterad: 24 Oktober 2018, 09:26

Ämnen i artikeln:

Stefan Löfven

Malin Appelgren ger tre tips på hur man bäst knyter kontakt med politiker.

Foto: Wikimedia Commons/Press

Det har nu gått över månad sedan valet. I kommuner och landsting har arbetet med att bilda nya politiska styren kommit en bra bit på vägen. På nationell nivå fortsätter sonderingarna. Årets regeringssonderingar är redan historiska i den mening att det aldrig tagit längre tid än 25 dagar att bilda regering efter ett svenskt riksdagsval. Sonderingsuppdraget ligger just nu hos Stefan Löfven efter att Moderaternas statsministerkandidat Ulf Kristersson misslyckats. Regeringsbildningen kommer av allt att döma ta tid.

I väntan på en ny regering har vi en så kallad övergångsregering, vilket innebär att regeringen Löfven sitter kvar i väntan på att vi får en ny parlamentariskt förankrad regering. På pappret har en övergångsregering samma befogenheter som en ordinarie regering förutom att utlysa nyval. Trots detta har det den senaste tiden pågått en ihållande debatt i medierna kring vad en övergångsregering får/bör göra. Praxis säger att en övergångsregering ska undvika partipolitiskt kontroversiella beslut. 

I praktiken innebär det att många beslut skjuts på framtiden och det parlamentariska arbetet går på lågvarv, såväl i riksdag som regering. I början av oktober lät även näringsminister Mikael Damberg meddela att han inte kunde svara på en fråga från riksdagsledamoten Jens Holm (V) men hänvisning till att regeringen är just en övergångsregering. Det gäller även interpellationsdebatter, frågestund i riksdagen, nya propositioner med mera.

Ur ett parlamentariskt och nationalekonomiskt perspektiv är detta mindre bra. Beslut och reformer skjuts på framtiden. Sett ur ett påverkansperspektiv är det däremot ett bra tillfälle för företag och organisationer, framförallt vars verksamhet påverkas av politiska beslut, att bygga relationer till riksdagspolitiker och framförallt dela med sig av kunskap. 

Den nya riksdagen är på plats och utskottsarbetet är igång även om det inte finns så många ärenden att hantera. Vad kan ni som företag/organisation göra? Här kommer tre exempel:

1. Uppvakta nya riksdagsledamöter

I den nya riksdagen finns 108 nyinvalda riksdagsledamöter. De behöver, och är ofta mycket tacksamma, att få nytt kunskapsunderlag inom det sakområde de handhar. Här sitter ni som företag/organisationer på värdefull information hur det funkar i verkligheten. Passa på att boka ett enskilt möte eller i grupp och förse de nya ledamöterna med underlag.

2. Ge inspel till utskottsresor

Varje år gör varje utskott en till två utlandsresor. Den planeringen påbörjas tidigt. Syftet med resorna är att få inspiration och dra lärdomar kring hur andra länder arbetar med exempelvis bostadsbyggande eller smarta kollektivtrafiklösningar. Här kan ni som företag/organisation träffa utskottet och presentera projekt/case från utlandet som kan bli en del av programmet. 

3. Ge inspel till motioner, interpellationer eller skriftliga frågor

Riksdagsledamöterna kan kontrollera regeringen genom att ställa skriftliga frågor och interpellationer samt lägga fram motioner. Om ni lyckas identifiera och intressera en ledamot för ert problem kan det skapa ett politisk och medialt tryck i en för er viktig fråga. Även om en övergångsregering inte svarar på skriftliga frågor/interpellationer är detta trots allt en bra tid för att förmedla inspel. Som företag/organisation sitter ni på information om hur er verksamhet fungerar, eller inte fungerar, under rådande lagar och regler.

Politik måste förankras i verkligheten. De bästa besluten fattas i dialog och samförstånd mellan politik, näringsliv och samhälle. Ta möjligheten!

 

Malin Appelgren
Expert på politisk påverkan och opinionsbildning hos Paues Åberg Communications

Ämnen i artikeln:

Stefan Löfven

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.