Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Debatt

Outdoor Impact: ”Universitetsmedia-gruppen vill positionera sig som tekniskt ledande”

Publicerad: 17 Maj 2019, 14:26

Carl Wåreus, styrelseordförande i Outdoor Impact.

”Vi förstår att Universitetsmedia-gruppen är stolta över sina ytor”, skriver Outdoor Impacts styrelse i en replik till Robert Bryhn, vd på Universitetsmedia-gruppen, som i ett tidigare debattinlägg riktade skarp kritik mot Outdoor Impacts digitala mätningar.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactClear ChannelJCDecaux

Vi, Outdoor Impacts styrelsen, har med intresse följt debatten i Dagens Media om transparens och jämförbarhet i utomhusreklamen. Den välkomnar vi. Det är precis för att komma tillrätta med de problemen som Outdoor Impact finns. 

Kort bör man veta att:

Outdoor Impact är både en metod för att mäta utomhus och ett system för att hjälpa annonsörer och Mediebyråer att på ett enhetligt sätt kampanjplanera utomhusreklam. Outdoor Impacts mätmetod bygger på en metod som används och är accepterad i stora delar av Europa.

Fördelarna med en enhetlig metod är att annonsörerna kan välja att kombinera olika typer av ytor i olika miljöer och av olika medieägare. För att det ska gå att göra dessa kombinationer i kampanjerna så måste miljöerna och skyltarna mätas på samma sätt. En gemensam metod gör det möjligt att konstruera en kampanj som kombinerar analoga och digitala ytor eller var för sig. 

Outdoor Impact jobbar kontinuerligt med att både ta in nya medieägare och att förbättra mätmetoderna i systemet och att ständigt utvärderar nya tekniska/digitala hjälpmedel för att öka precisionen i mätningen. Vad det gäller den digitala valutan bygger den på moderna internationella studier specialiserade på just DOOH.

Universitetsmedia-gruppen (UMG) har fått beskedet att i vår nästa resvaneundersökning kommer Outdoor Impact även att kunna inkludera deras skyltar i Universitetsmiljö i systemet. När den mätningen är gjord så kommer UMG kunna vara med i systemet och deras skyltar kan köpas i precis samma planeringsverktyg och på precis samma villkor som alla andra leverantörers skyltar. 

Vi förstår att Universitetsmedia-gruppen är stolta över sina ytor och att de vill ta tillfället i akt att positionera sig som tekniskt ledande men det är synd att de behöver göra det genom att framställa branschens gemensamma metod som förlegad och hoppas att vi kan samarbeta framåt.

Hanna Rihberdahl, Sveriges Annonsörer
Finn Wikander, Clear Channel
Magnus Heljeberg, JCDecaux
Carl Wåreus, Ordförande

LÄS ÄVEN

Robert Bryhn: ”De stora utomhusbolagen kanske inte vill ha transparens?”

Efter kritiken: Öppnar upp för mer transparens  

Svar till Lotta Waldemar: ”Vi vet exakt var kontakterna levererades” 

”Vad får egentligen utomhusannonsörerna för sina pengar?” 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev