Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

OMD:s Patrik Stenberg: ”Sätt användaren i centrum, igen”

I jakten på att uppnå försäljningsresultat, krossa KPI:er och ta fram dom häftigaste formaten har vi alla blivit fartblinda. Stanna upp och ställ er själva frågan – vad vill användaren ha? Det skriver OMD:s Patrik Stenberg.

Publicerad: 22 Juni 2020, 06:19

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Patrik Stenberg, business intelligence director på OMD.


Ämnen i artikeln:

OMD

I februari började det lite panikartat att bubbla i branschpress, forum, paneler och på olika event, nu var det dags! Google hade precis gått ut med nyheten att man i Google Chrome skulle bannlysa tredjepartscookies inom en 2-årsperiod. Domedagsprofetiorna om cookiepocalypse och den digitala världens undergång ekade högljutt i branschen och väldigt många åsikter luftades på kort tid.

Signifikativt för adtech-branschen är att reaktionen inte kommer förrän alla skepp har seglat, alla broar är brända, eller kort och gott den sista browsern dödar tredjepartscookies. 

Innan Google berättade om sitt beslut hade redan Safari och Firefox gjort just detta som Google nu ska ta sig an inom två år. Då grymtades det lite runtom i branschen att det var ju jäkla dumt att det blev såhär, men vi har ju alltid Chrome. Och det är just det här som är det signifikativa i adtech-branschen, jag brukar likna det vid ett gammalt lapptäcke där man syr ihop olika tygstycken för att behålla den funktionalitet man vant sig vid när förutsättningarna förändras. Lösningen var solklar för oss som jobbade i branschen – vi flyttar våra digitala köp till Chrome så kan vi nå våra vanliga KPI:er. Utan en tanke på varför detta sker eller vad vi ska göra om det sista skeppet också bestämmer sig för att segla vidare utan tredjepartscookies.

Så, hur vore det om vi ägnade en tanke åt bakgrunden till allt detta, närmare bestämt användaren. I jakten på att uppnå försäljningsresultat, krossa KPI:er och ta fram dom häftigaste formaten har vi alla blivit fartblinda. Stanna upp och ställ er själva frågan – vad vill användaren ha?

Vi gjorde nyligen en undersökning som kartlägger svenska användares inställning till digital datahantering och deras tankar kring annonsering. Föga förvånande ser vi att endast cirka 10 procent av konsumenterna är positivt inställda till reklam i digitala kanaler, det handlar naturligtvis inte om annonser i sig utan om exempelvis avsaknaden av relevans i meddelandet man oftast möter. Vidare ser vi att konsumenter som får CRM-baserad kommunikation (mejl, sms, pushnotiser med mera) endast upplever att kommunikationen man frivilligt tar emot är relevant vid ett av fem tillfällen. För att vara en bransch som pratat om personalisering och ”right message at the right time” i över 5 år (nästan 10), där produktutveckling ofta sker i raketfart, så känns dessa siffror som ett underbetyg till oss alla.

Borde exempelvis inte en liten marknad som Sverige kunna enas om en ID-lösning som standard för hela marknaden, istället för att dansa i vinden baserat på vad de olika techbolagen säger åt oss att göra då de mestadels drivs av ekonomisk vinning och att promota sina lösningar som en del i en ”lock in strategy” av kunderna? En lösning där användarna får full kontroll över vem man vill ska ha access till deras data och hur den ska användas, ett ekosystem byggt för användaren.

Denna debattartikel ämnar inte att varken peka finger åt någon specifik aktör och inte heller att påstå att jag gör det bättre. Däremot så vill jag lyfta upp vägskälet vi nu står inför. Ska vi försöka hitta ytterligare en ny tygbit att sätta fast på lapptäcket för att se hur länge det håller, eller ska vi alla försöka slå våra lösningsorienterade smarta skallar ihop som EN marknad och försöka hitta lösningar som både gynnar oss och våra kampanjer, men framförallt användaren? Ingen sitter på svaren för hur våra förutsättningar kommer att se ut 2022, men låt oss enas om att vi gör allt vi kan för att sätta standarder som gynnar en enad marknad – för det kommer våra kära konsumenter att må absolut bäst av.

Patrik Stenberg
Business intelligence director på OMD Sweden (tidigare på Google Sverige)

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.