Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Debatt

"Med möjlighet till ökad kommunikation minskar förmågan att kommunicera"

Publicerad: 28 December 2018, 10:46

Oskar Zander, digital strateg.

Digitalstrategen Oskar Zander drar paralleller till Bibeln när han analyserar vår oförmåga till kommunikation.


Ämnen i artikeln:

IphoneNike

Kan Bibeln lära oss något om marknadsföring? Kanske inte, men när jag funderade över en inledning till den här artikeln kom jag att tänka på berättelsen om Babels torn. Människorna ville bygga en stad med ett torn som sträckte sig ända till himlen, men Gud stoppade dem genom att införa konceptet språkförbistring, varvid de inte längre kunde prata med och förstå varandra, och bygget avstannade.

Idag har vi med hjälp av tekniken överbryggat det problemet: en adekvat översättning är alltid bara ett knapptryck bort, oavsett vilka språk vi pratar, och webben har givit folk över hela världen möjligheten att komma närmare varandra än vad som någonsin tidigare ens varit tänkbart, såväl fysiskt som mentalt.

Ändå verkar vi bara bli sämre och sämre på att just kommunicera, på att prata med och förstå varandra.

Den psykiska ohälsan ökar, speciellt bland ”digital natives”. Fler och fler uppger att de saknar en nära vän, och sociala mediers algoritmer underblåser hat och vidgar klyftor mellan olika åsiktsläger. Filterbubblor ersätter dialog och vi bekräftar och profilerar i allt större utsträckning oss själva genom det vi inte tycker om, snarare än det som tilltalar oss. En amerikansk undersökning visade nyligen att förmågan att känna empati har sjunkit med 40 procent de senaste tjugo åren, varav den största nedgången har skett under det senaste decenniet.

Så vad har detta med oss att göra?

Som marknadsförare har vi förstås som främsta uppdrag att sälja produkter, men kanske har vi ändå möjligheten – eller till och med ansvaret – att i egenskap av kommunikatörer åtminstone fundera över de här frågorna.

I en tidigare artikel nämnde jag Nikes Kaepernick-kampanj som ett bra exempel på syftesdriven kommunikation. Samtidigt fick vi häromsistens ta del av Johan Wejryds avhandling ”On consumed democracy” som driver tesen att reklam – även syftesdriven sådan - minskar vår vilja att engagera oss i samhällsfrågor, och därmed långsamt utarmar demokratin. På SVT visades strax innan jul en dokumentär om hur Amazon på samma sätt påstås bidra till ett samhälle med mindre mångfald och urvattnade mänskliga rättigheter.

Och kanske eldade Nike bara på motsättningarna i USA, även om de rimligen i det långa loppet kommer visa sig ha stått på rätt sida av historien. Är engagemanget de väckte i sig positivt, men konsekvensen – i form av ytterligare polarisering – istället först och främst negativ?

Jag påstår naturligtvis inte att vi marknadsförare har en skyldighet att rädda demokratin, men i och med att vi förstår hur kommunikation fungerar önskar jag inför 2019 att vi åtminstone tar i beaktande hur det arbete vi gör kan påverka dialogen människor emellan, och hur vi kan uppmuntra till konversationer snarare än monolog, förståelse snarare än förbistring och tolerans snarare än hat.

Om människorna i Babel hade haft varsin Iphone hade de lätt kunnat lösa frågan med kommunikation, och låtit Siri riva de språkliga murarna dem emellan. Men kanske hade det istället skapat nya problem, i form av de vi ser växa fram i dagens uppkopplade värld. Därmed förstås inte sagt att Steve Jobs gjorde världen en otjänst med sin uppfinning, men det framgår allt tydligare att effekterna av digitaliseringen inte enbart är av godo.

Med möjligheten till ökad kommunikation minskar uppenbarligen förmågan att kommunicera. Det må se ut som en motsättning, men svaret - och lösningen – kan mycket väl ligga i hur vi väljer att använda den teknik som både fört oss närmare, och längre ifrån, varandra. Och kanske har vi som marknadsförare här chansen att inte bara jobba för ökad försäljning, utan även att underbygga det som faktiskt är kommunikationens själva kärna: förståelsen och toleransen människor emellan.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Gott nytt år.

Oskar Zander
Digital strateg


Ämnen i artikeln:

IphoneNike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.