Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Magasinförlagen har gjort för lite för sent

Magasinens kundfokus och innovation har fram tills i dag varit näst intill obefintlig. Att då skylla på Postnord och andra externa faktorer för sina egna tillkortakommanden känns världsfrånvänt, skriver Peter Larsén på Enliven.co i en replik till Sveriges Tidskrifter.

Publicerad: 29 November 2019, 06:38

Peter Larsén, medgrundare av publiceringsplattformen Enliven.co, tycker att magasinförlagen är dåliga på att göra det dagens mediekonsumenter efterfrågar.


Ämnen i artikeln:

PostNordSveriges Tidskrifter

Sällan har Sveriges Tidskrifters kritik varit mer felriktad och ömklig än i debattartikeln ”Postnords agerande hotar mediemångfalden” (27/9–19).

Det bärande argumentet är att Postnord, eftersom företaget nu höjer portot, är ansvarigt för att försvaga mångfalden i svensk media och därmed vår demokrati. ”Hela Sverige ska leva” och 4.500 tidskrifter är hotade är några bärande teman i artikeln. 

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Allt detta på grund av Postnords oberäkneliga beteende och råa kommersiella hänsynstaganden (vem såg inte portohöjningar komma?). Sveriges Tidskrifters argumentation är inte bara fel, den är missriktad. Till syvende och sist handlar Sveriges det desperata utspelet om en sak.

Sveriges, och världens, magasinförlag producerar fortsatt en produkt som allt färre vill köpa. Framför allt yngre målgrupper väljer bort tryckta papperstidningar. Och med dagens klimatdebatt är det ett klokt val.

Eftersom offerkoftan är stickad och nu ska vädras offentligt, hade en mer naturlig rubriksättning varit ”Sociala mediers agerande hotar mediemångfalden”. Det hade varit något mer korrekt och definitivt mindre klickjakt.

Det största problemet med förlagen är att de fortsätter envisas med, för att göra en liknelse med musikbranschen, att producera vinyl LP:s, när dagens mediekonsumenter vill ha någonting helt annat. 

”Sanningen är att magasinförlagen ännu inte har en aning om hur man ska skapa en digital 'magasinprodukt'”

Det är alltid svårt att se sanningen i vitögat. Särskilt när man själv har satt sig på pottan och inte har en aning om hur man ska ta sig ur.

Sanningen är att magasinförlagen ännu inte har en aning om hur man ska skapa en digital ”magasinprodukt”. En produkt som kan ersätta dagens tryckta tidskrifter, attrahera en yngre målgrupp och som skapar en tillräcklig betalningsvilja för att möjliggöra en långsiktigt hållbar affär. I så fall hade den produkten redan funnits. Och NEJ, pdf-magasin är inte vägen framåt. 

Magasinförlagen sitter nu på pottan av en enkel anledning: Man har gjort för lite för sent. 

Kundfokus och innovation har varit näst intill obefintlig och att då sitta och skylla på Postnord, sociala medier och andra externa aktörer för sina egna tillkortakommanden känns världsfrånvänt. Kanske borde förlagen lägga mer tid att bättre förstå sina kunders nuvarande och framtida behov, än att ödsla dem på att skriva gråtmilda debattartiklar.

Men det är klart, det finns väl alltid klåfingriga politiker som går på tricket och som tycker att Sverige bör statsubventionera tidningar om mode, handarbete, korsord och andra demokratibärande ämnen. 

En mer korrekt rubriksättning på Sveriges Tidskrifters debattartikel hade varit ”Förlagens agerande hotar mediemångfalden”.

 

Peter Larsén

Medgrundare på publiceringsplattformen Enliven.co

 

LÄS OCKSÅ: Sveriges Tidskrifter: Postnords agerande hotar mediemångfalden

... och Sveriges Tidskrifters replik på Peter Larséns text: Alla seriösa bedömare vet att digitaliseringen innebär svåra utmaningar 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.