Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Linnéa Kihlström: ”Nu måste arbetsgivarna växla upp”

Publicerad: 15 September 2020, 11:52

Det vore klädsamt om företagen presenterade en långsiktig plan för hur en hållbar arbetsmiljö på hemmaplan ser ut, och vilka konkreta tankar för hur man ska säkra medarbetarnas arbetsmiljö som finns, skriver Dagens Medias redaktör Linnéa Kihlström.

Foto: Gabriel Liljevall + Pixabay

SLUTORD. När allt talar för att hemarbetet kan bli långvarigt ställs nya – och högre – krav på arbetsgivaren, skriver Dagens Medias redaktör Linnéa Kihlström.


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Det här året kommer som bekant att gå till historien. Den snabba spridningen av coronaviruset satte inte bara käppar i hjulen för mediehusens affärer, utan tvingade också ett stort antal företag att skicka hem sina medarbetare – från en dag till en annan.

Inledningsvis var farhågorna många. Kommer tekniken att hålla? Hur ska man behålla kreativiteten? Vad kommer att hända med motivationen? I Dagens Medias nyligen publicerade serie om branschens coronastrategier inför hösten vittnar de tillfrågade om att hemmajobbandet har gått över förväntan. Och visst är det häftigt att det går att göra tidning, ha kundmöten och arrangera event helt digitalt och på olika håll.

Men även om en viss del av oron har visat sig vara obefogad är utmaningarna fortfarande många. De största är, enligt flera som Dagens Media har pratat med, arbetsmiljön – såväl den psykosociala som den fysiska. Många upplever det som ensamt och tråkigt att sitta utan kolleger. Det är också svårt att skapa en god, hållbar och ergonomisk arbetsplats på hemmaplan.

Jag kan bara hålla med. Mina arbetsdagar innehåller fortfarande mänsklig kontakt så till vida att jag gör telefonintervjuer och har mycket läsardialog. Men ”paussnacket” med kolleger vid kaffemaskinen fattas mig. De oväntade mötena i entrén. Och de roliga samtalsämnena i lunchrummet, som inte sällan slutar med bra redaktionella idéer och uppslag: ”Vad hände egentligen med den galna satsningen? Varför gick initiativtagaren under jorden? Det måste vi ju rota i”.

Även när det gäller den ergonomiska biten hör jag till dem som påverkats. Trots att jag köpte ett skrivbord redan i mars hamnar jag alltsomoftast i soffan i slutet av dagen. Inte enbart på grund av att jag måste variera hur jag sitter, i och med att jag saknar en ordentlig skrivbordsstol, utan också för att luften och temperaturen är bättre i vardagsrummet.

”När allt nu talar för att detta kan bli långvarigt vilar ett tungt ansvar på arbetsgivaren”

När det gäller den här biten tror jag att de flesta under våren hade en stor förståelse för att arbetsgivare inte kan erbjuda samma möjligheter hemma som på kontoret. Särskilt inte med så kort varsel. Men när allt nu talar för att detta kan bli långvarigt vilar ett tungt ansvar på arbetsgivaren. Att ta reda på hur det går och hur folk mår, informera om vilket stöd medarbetarna kan förvänta sig och rikta åtgärder utifrån de behov som finns. Då räcker det inte att enbart erbjuda hemkörning av skärm och skrivbordsstol. Utan då krävs att arbetsgivaren på allvar gör vad den kan för att medarbetarna ska få en bra tillvaro hemma.

Dessutom skiljer sig förutsättningarna hos de olika medarbetarna. För en mediechef i Täby kanske det höj- och sänkbara skrivbordet redan har sin plats i villan. Men för den unga vikarien, som hyr en 22-kvadratare i andra hand, kan det enda alternativet vara att parkera sig vid soffbordet (... medan man drömmer sig bort till tiden på kontoret då det gick att växla mellan att sitta och att stå).

Ett halvår har passerat sedan vår tillvaro kastades om. Arbetsgivaren har haft tid på sig att tänka. När vi nu går in i en andra fas – inte nödvändigtvis en ny smittofas, men i alla fall arbetsfas – så behöver arbetsgivarna växla upp. Det handlar inte längre om en kortare period av hemmajobb. Många kommer förmodligen att ha suttit hemma i närmare ett år innan det är dags att, stegvis, gå tillbaka till jobbet. En del kanske aldrig kommer att komma tillbaka fullt ut.

Det vore klädsamt om företagen presenterade en långsiktig plan för hur en hållbar arbetsmiljö på hemmaplan ser ut, och vilka konkreta tankar för hur man ska säkra medarbetarnas arbetsmiljö som finns. Och det gärna innan diskussionen om huruvida medarbetarna kan förväntas bjuda arbetsgivaren på lokalkostnader eller inte tar fart. 

Linnéa Kihlström

 

Branschens coronastrategier inför hösten

Del 1: Så ska utomhusbolagen möta coronahösten 

Del 2: Tidskriftsförlagen går tillbaka till kontoren i höst 

Del 3: Tv-husen rustar för coronahösten 

Del 4: Stampen, Schibsted och Bonnier News – så blir coronahösten
Del 5: Olika coronastrategier för de lokala mediehusen 

Del 6: Fortsatt hemarbete för radiobolagen 

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.