Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Lars Dahmén: ”Arma användare”

Lars Dahmén försöker konsumera låst digitalt innehåll från svenska mediehus – och möts av en kafkaartad upplevelse. ”Hög tid att växla upp här”, skriver han i en uppmaning till branschen.

Publicerad: 6 Maj 2020, 08:11

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Lars Dahmén har bland annat varit vd för Bonnier Magazines & Brands, Sydsvenskan och IDG. I dag jobbar han i det nystartade bolaget HiGear Transformation.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménPrenumerationerdigitalt

Prenumererar på en rad nyhetsbrev. Rätt bra innehåll! Även om man som gratisläsare ofta får hålla till godo med en lockande ingress och sen inget mer. Ganska ofta kommer det också erbjudande om att teckna en digital prenumeration och få chansen att läsa färdigt. 

Jag nappar på ett av de större veckomagasinen. En krona första månaden låter ju enkelt och bra (utan bindningstid förstås), men så enkelt blir det inte. 

Istället blir det en lätt kafkaartad resa mellan sajt, nyhetsbrev, e-tidning och ett mystiskt systemgränssnitt som verkar hantera den pappersprenumeration jag verkligen inte är intresserad av. 

”Ska användarna övertygas om att betala digitalt så får det inte vara det minsta krångel. Och där är vi inte än, uppenbarligen.”

Vet inte hur många koder jag får skickade till mig men någon ordning på läsningen får jag inte.

Absurt.

När det så dyker upp ett erbjudande från en av de stora dagstidningarna tvekar jag inte en sekund. Nu ska man väl få se hur en digital slipsten ska dras.

Icke så.

Försöker teckna tre månader på dagstidningen för 199 kronor (utan bindningstid förstås) men får ett felmeddelande och telefonnummer. Ringer numret och berättar, men inte kan de hjälpa inte. ”Felmeddelande? Ring supporten!”. 

Blir kanske lite syrlig i tonen, men det gör susen och får till slut teckna en prenumeration. Tack för det.

Senaste tiden har jag varit med om att fram en rapport om hur det går för de svenska magasinen när det gäller att skapa digitala läsarintäkter. Vi är klara med en genomgång av nästan 400 sajter och samtal med över 50 experter och chefer på förlagen. Det stora flertalet är positiva och ser digitala prenumerationer som ”strategiskt mycket viktiga” framåt. 

Många är också ödmjuka med att de inte kommit så långt som de önskat. 

Och i ärlighetens namn var det rätt enkelt att teckna digitala prenumeration på flera olika magasin. 

Likväl har branschen en utmaning. Ska användarna övertygas om att betala digitalt så får det inte vara det minsta krångel. Och där är vi inte än, uppenbarligen. 

Kanske finns det en koppling i det vi sett – ju mer print-tung verksamhet desto knöligare digital resa, ju mindre print desto enklare flöde. Men det är mer en känsla än något vetenskapligt.

”För även bland magasinen finns det en digital framtid – men då gäller det att lösa användarens utmaningar på riktigt. Ingen orkar med en knölig och jobbig kundresa.”

Nä, i teorin är det kanske inte så svårt med digitala prenumerationer, men i praktiken blir det lätt komplicerat. Mycket handlar om gamla system som lever kvar och ska integreras, teknik och databaser som sköts på distans av någon som sliter med den egna moderniseringen, oklara digitala affärsmodeller och förstås ett printarv som tynger. Och så krympande ekonomiska resurser på det.

Problemen är fullt förståeliga. Men det struntar tyvärr läsarna fullständigt i. 

Så, hög tid att växla upp här. För även bland magasinen finns det en digital framtid – men då gäller det att lösa användarens utmaningar på riktigt. Ingen orkar med en knölig och jobbig kundresa.

Jag skriver den här texten några dagar efter mina lätt klaustrofobiska upplevelser, och det är väl lika bra att på nytt kolla erbjudandet från den stora dagstidningen. Nu ska de väl ha fixat eländet, det var ju inte bara jag som hamnade helt fel. Läser mailet de skickade ut och klickar på deras erbjudande än en gång…

”…Var god försök igen eller kontakta kundservice på telefon xxx. 

Använd id 2A8C3045381 som ytterligare referens till felet.”

Lars Dahmén

Lars Dahmén har haft en rad ledande positioner i mediebranschen, bland annat som vd för Bonnier Magazines & Brands, Sydsvenskan och IDG. I dag hjälper han vd:ar och företagsägare med förändringsledning och affärsutveckling via det nystartade bolaget HiGear Transformation.

Rapporten om hur det egentligen står till med de digitala läsarintäkter bland de svenska magasinen har genomförts nu under våren på uppdrag av Sveriges Tidskrifter och släpps den 15 maj.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.