Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Johanna Sahlin kritiserar dubbelmoralen inom influencer marketing: "Egot och content går före klimathotet"

Klimatet och content går inte hand i hand på sociala medier, skriver pr-konsulten Johanna Sahlin: "Detta kommer att fortsätta tills flygresorna blir såpass dyra att ingen har råd med det. Eller att influencers inte längre har samma roll i mediebruset".


Publicerad: 06 Februari 2019, 07:19

Ämnen i artikeln:

influencer

Under senaste månaderna har kontot Aningslösa influencers växt sig stora på Instagram. Det pågår vad som liknar en häxjakt på personer som livnär sig på sina sociala kanaler och reser mycket. Samtidigt skriver 87 influencers under en debattartikel där man uppmanar vår statsminister Stefan Löfven att göra något drastiskt för miljön och införa flygkvot. Problemet med denna debattartikel är dubbelmoralen som råder, eftersom man på många av de undertecknades konton kan se att de nyligen rest kors och tvärs runtom i världen. Många får ta emot massiv kritik där de anses som hycklare eftersom man säger en sak men agerar tvärtemot. 

Att resa är ett intresse som ligger många varmt om hjärtat. Att upptäcka nya miljöer och kulturer är för många lockande, framförallt när vi bor i lilla landet Sverige och lever halvårsvis i vintermörker. Det är ingen nyhet att flygresor är en stor klimatbov och genererar en stor mängd koldioxidutsläpp. Sedan nittiotalet har klimatpåverkan från flygresor ökat med 43 procent och svenskarna flyger mer än fem gånger så mycket som det globala genomsnittet. (Naturvårdsverket 2017). Samtidigt ökar sociala medieanvändningen och många företag använder sig av influencer-marknadsföring för att driva försäljning. En trend vi i pr-branschen sett gå spikrakt uppåt i flera år.

I min bransch talar man ständigt om "content. Vad vill vi se för innehåll på sociala medier? I det enorma instagramflödet av unga människor vars dröm är att bli influencers måste man sticka ut. Vi vill inte se en bild på en tallrik med falukorv och makaroner i ett halvmörkt landskap. Vi vill se något mer unikt. En person som befinner sig i ett karibiskt paradis omgiven av turkost hav, palmträd och sipprar på en kokosnöt i pastellfärgade badkläder på en vit sandstrand. Vi jagar en perfekt uppmålad bild av verkligheten där vi befinner oss på nya, exotiska platser och uttrycker det vi ser i bildform.

Jakten på perfektion, följare, samarbeten, igenkänning och bekräftelse är behov som driver många in i sociala mediebranschen. Problemet är det enorma utbudet av konton idag och i realiteten är det få som lyckas. Det blir svårare om man inte har ett unikt koncept eller en extravagant livsstil där man reser mycket, köper dyra märkeskläder och kameror för att ta professionella bilder. 

Vi fortsätter flyga trots att vi att det är negativt för klimatet. Längtan att resa och upptäcka världen blir för stark att vi väljer att tillfredsställa egot. Lika stark är viljan hos personer med stora konton att resa, om inte starkare, för att kunna fortsätta livnära sig på sina sociala kanaler som är beroende av just intressant innehåll. Företagens försäljning gynnas i sin tur av influencers som visar upp produkterna i sociala medier. Det kan inte göras på ett halvdant sätt, för den där perfekta bilden är inte falukorven med makaroner i det grå landskapet. Det är större chans att man lyckas få fler likes i en unik och drömlik miljö.

Företagen är likt influencers idag utsatta för en enorm konkurrens när de vill få utrymme i sociala kanaler. Influencers dränks av produkter och tjänster från företag som alla önskar samma sak- att de ska visa upp just deras produkter. En ytterligare problematik är också att dessa inflytelserika personer är såpass vana idag att bli bjudna på glammiga tillställningar att det inte räcker med att anordna ett simpelt pressevent i ett showroom. Det kan många företag erbjuda. Däremot är ett chartrat plan till Cannes där man får spendera två dagar i ett paradis mer lockande. Vi har sett det förr. I fjol fullkomligt exploderade Instagram av uppdateringar från 200 personer som flugits ner till Cote d’Azur av modejätten Nelly, som lanserade en ny kollektion med kampanjen Nelly Charter. En flygresa som för övrigt genererade 1,9 ton koldioxid i utsläpp, tur och retur.

Det klassiska argumentet att det är efterfrågan som styr marknaden är applicerbart även här. Klimatet och content går inte hand i hand på dagens konkurrensutsatta marknad i sociala medier. Egot prioriteras framför förnuftet och flygresorna blir inte färre. Detta kommer att fortsätta tills det blir såpass dyrt att flyga att ingen har råd med det. Eller att influencers inte längre får en lika betydande roll i mediebruset och man inser att content inte längre är beroende av en extravagant livsstil, turkost hav, palmträd och kokosnötter. 

Ansvaret ligger på hela marknadens struktur, från företag till pr-byråer, marknadsbolag, influencers och konsumenter. En evig cirkel där någon av ovanstående trend måste brytas för att vi ska minska på flygandet.

Johanna Sahlin, PR-konsult och projektledare på Andréasson PR

Ämnen i artikeln:

influencer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.