Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Jesper Löfgren: ”Våga möta konsumenten även i svåra tider”

Oavsett vad man gör som annonsör så kommer man att bli recenserad. Berntzon Bylunds Jesper Löfgren ger sina bästa tips på vad man bör tänka på under coronapandemin.

Publicerad: 8 April 2020, 10:53

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Bertzon Bylunds Jesper Löfgren ger råd kring hur annonsörer bör agera under coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetBerntzon Bylund

Ska vi pausa all annonsering? Kan vi tolkas som opportunistiska om vi lanserar en ny kampanj? Ska vi köra på som om ingenting har hänt? Ja, det är frågor som många marknadschefer och beslutsfattare ställer sig just nu.

Det är en märklig tid vi lever i och konsumenternas köpbeteenden ändras kontinuerligt. Samtidigt har man omvärldens ögon på sig – oavsett vad ni gör kommer ni att bli recenserade.

Man måste därför vara lyhörd för förändring och människors välmående men vi tror inte att lösningen är panik, ångest och totalbroms. Man måste vårda sitt varumärke och och våga möta konsumenterna även i svåra tider.

Vi har listat några tips som vi tror annonsörer bör tänka på i dessa pandemi-tider. 

Det kommer en tid efter corona

Vi vet inte exakt när, men det kommer att komma en tid efter corona. En tid då människor kommer att vara färdiga med mysbyxor och Tiger King-memes. Man kommer vilja köpa allt ifrån nya kläder till tv-apparater och resor. 

Konsultfirman Mckinsey – som också förutspår ett köpsug efter corona – utryckte sig ganska fiffigt i sin senaste rapport – ”When the sun comes up you better be ready to move fast”. Vi tror därför det är viktigt att fortsätta inspirera och att vara top of mind fram tills vi ser soligare tider. 

Medieförhandla och skifta fokus

Glöm era standardrabatter och listpriser. Det är tufft i alla led och vi måste hjälpa varandra. Ring er mediekonsult eller medieägare och förhandla fram bästa möjliga pris, men se också till att skifta om mediefokus till där konsumenterna faktiskt befinner sig nu – inte ute eller på bio utan bland toarulleskämten i mobilen och i apparna på tv-apparaten. 

Ställ större krav på era byråer

Utmana era rådgivare. Kräv ett out-of-the-box-tänk och acceptera inte business as usual. Detta är ett ypperligt tillfälle för alla byråer att lära sig så mycket det bara går om deras kunder och utmaningar, på djupet, och kreativiteten bör reflektera det. Proaktivitet och förståelse är nu viktigare än någonsin.  

Se och lär ifrån andra varumärken

Vi hjälpte nyligen Clas Ohlson att nu ut med en kampanj riktat ”till dig som kämpar på hemifrån”. En härlig ”we’re in this together- ton i en kampanj som rekommenderade produkter som hemmajobbaren behöver nu men utan priser och opportunistisk känsla. En framåtlutad anda som fler borde inspireras av. 

Nikes nya kampanj med uppmaningen ”Play inside – play for the world” känns också bra och har fått positiv respons av konsumenter på sociala medier. 

American Express valde också att öka istället för att pausa. Men istället för att pumpa på med kort-reklam så ger man bort sitt köpta medieutrymme till Sveriges krogar i kampanjen ”backa krogen”. Detta är smart på många plan. Förutom att man är generös och bjuder på annonsytor till de som kanske behöver dem mest, så lyfter man sitt eget varumärke. Det har blivit en snackis som har en positiv påverkan på varumärket ur såväl ett medie- och ett pr-perspektiv.

Coca-Cola däremot gick emot strömmen när man i ett pressmeddelande förra veckan meddelade att man pausar all marknadsföring i UK tills vidare. Vem kommer att komma ihåg det och hylla Coca-Cola när allt lagt sig? Konsult och insiktsföretaget Kantar förutspår i sin senaste rapport att varumärken som nu ”goes dark” kommer att tappa 39 procent i varumärkeskännedom. Syns man inte finns man inte. En sanning som aldrig varit så sann som nu.

Så kör på, lär er av andra, ring era kreativa- och medierådgivare och se till att skifta medier och investeringar till där kunden finns och se till att idén och tonaliteten är rätt – vågen vänder snart och då sitter köpsugna kunder i pyjamas redo att tjäna kreditkortspoäng.

Jesper Löfgren
Client director på Berntzon Bylund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.