Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Intressant att få pekpinnar från en byrå som jobbar med en enda kanal”

Publicerad: 24 Oktober 2019, 06:39

REPLIK. Mediedebatten fortsätter. Anna Krogh Hansen på IUM och Oskar Zander på Reprise Digital ger svar på tal efter Cecilia Eyem debattinlägg där hon ställer sig bakom Calle Schulman.


Ämnen i artikeln:

Social IndustriesCalle SchulmanIUM

Cecilia Eyem inte riktigt verkar veta vad vi som jobbar på mediebyrå gör på dagarna kan vi härmed stilla hennes oro: vi är fullt medvetna om det pågående skiftet i mediekonsumtionen, men vi försöker också förstå vad det faktiskt innebär för våra kunder, genom att på daglig basis ta del av forskning, metaforskning och uppdaterad data. Vi baserar inte våra rekommendationer på något som gällde i fjol, eller på en förlegad tro om vad som eventuellt fungerar, utan på det som de facto händer här och nu.

LÄS MER: Calle Schulmans debattinlägg 

Det är också intressant att få pekpinnar gällande det aggregerade medielandskapet från en byrå som jobbar med en enda kanal. Vi är en fullservicebyrå som är mer intresserade av ackumulerade och kanalagnostiska effekter, det vill säga vi ser till kundens helhetsaffär opartiskt och från ett holistiskt perspektiv. Med ett internationellt nätverk i ryggen vågar vi påstå att vi är bättre lämpade att förstå såväl helheten som kanalspecifika detaljer, både internationellt och lokalt. Vilken hänsyn tar Social Industries till synergieffekter mellan exempelvis Facebook och magasin, eller digital utomhus, och mellan olika marknader?

Och avslutningsvis: hur mäter Social Industries själva effekten av sina kampanjer? Hur jobbar ni till exempel med ekonometrisk modellering, attribution eller tredjepartsverifiering av kampanjdata? Calle Schulman menar i sitt korta svar till oss att effekterna av annonsering på Youtube mäts och rapporteras i realtid, men det är en uppenbar missuppfattning. Resultaten av somliga KPI:er kan förvisso mätas, men det säger mycket lite om den övergripande effekten av kampanjen. Och det vet vi, eftersom våra kunder generellt efterfrågar mer omfattande uppföljningar än så.

Att Facebook enligt senaste Svenskarna och Internet tappar i anseende, speciellt i unga målgrupper, borde kanske oroa Cecilia Eyem mer än huruvida vi mediebyråer förstår att analysera och agera på tillgänglig fakta om dagens medielandskap. Tills vidare får hon gärna också förklara för några av världens största annonsörer, som ökar sina investeringar i TV, att de har missat något väsentligt i sina analyser.

Anna Krogh Hansen – analysis & insight, IUM
Oskar Zander – client manager, Reprise Digital

Alla inlägg i debatten:

Calle Schulman: ”Slående likheter mellan avokadobranschen och mediebyråerna”
IUM: ”Gör oss bedrövade å Schulmans kunders vägnar”
Wavemaker: ”Helkonstigt, Calle Schulman”  
Social Industries: ”Därför har Calle Schulman rätt”  
IUM: ”Intressant att få pekpinnar från en byrå som jobbar med en enda kanal”


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.