Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Ingen trend eller innovation är nog i sig själv

Låt 2020 bli året då vi väljer lösningar agnostiskt och objektivt, baserat på hur väl de tjänar våra syften, uppmanar Oskar Zander, Client Manager, Reprise Digital.

Publicerad: 27 December 2019, 09:30

I min värld är ingen medielösning ett egenvärde, de är bara redskap för det uppdrag vi faktiskt har: att växa kundens affär, skriver Oskar Zander, Client Manager på Reprise Digital.


Ämnen i artikeln:

Reprise DigitalOskar Zander

Jag sitter på restaurang Prinsen en kväll mitt i veckan strax före jul. Atmosfären är avslappnad och tidlöst global, på väggarna hänger omsorgsfullt vald konst från förra seklet, i menyn trängs klassiska internationella rätter med svensk husmanskost.

Det är lätt att föreställa sig hur 1900-talets främsta svenska författare, konstnärer och kulturpersonligheter träffades och umgicks här, likt en miniversion av La Coupole i Paris där Hemingway ljög ikapp med Fitzgerald och Dalí.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

När jag ser mig omkring tänker jag att mediebranschen påminner om kvarteren kring Stureplan. Det mesta är förstås positivt: utöver några få odödliga institutioner har en rad innovativa konceptrestauranger dykt upp här, flertalet internationella varumärken har öppnat butiker och publiken har en stilnivå passande för vilken modeblogg som helst.

Och likt en vibrerande storstad befinner sig vår bransch i ständig förändring, där utvecklingen drivs av en synbart genuin vilja att vara innovativ och omvälvande, att hitta kreativa lösningar på såväl nya som gamla problem och ständigt utmana med djärva perspektiv.

Men det finns en annan aspekt som gör sig påmind just på Prinsen, en restaurang som enligt uppgift har legat här sedan 1897 och som därför sticker ut lite i sammanhanget: trendkänsligheten.

När jag började jobba på mediebyrå pratade ingen om tv-döden, native som koncept betraktades med djup skepticism och det var ganska komplicerat att köpa video online. Ett knappt decennium senare är det allmän kännedom att ingen längre ser på schemalagda program linjärt, att influencers är de nya makthavarna och att 2020 blir det stora genombrottet för voice.

Någonting verkar – åtminstone sett utifrån – ha förändrats fundamentalt i hur företag kommunicerar med sina kunder, speciellt ur ett medieperspektiv. Men stämmer det, har förutsättningarna verkligen skiftat så radikalt på bara några få år, eller bygger sökandet efter det nya delvis på en rädsla för att annars uppfattas som bakåtsträvande och omodern?

Uppkomsten och utvecklingen av internet har förstås inneburit stora omvälvningar, men mekaniken kring hur man bygger varumärken verkar vara relativt intakt. Fler och fler hänvisar nu till Binet & Field och Byron Sharp när det gäller behovet av räckvidd, penetration och långsiktig känslobaserad kommunikation, men ibland undrar jag om det kanske också bara är en trend, likt så många andra idéer som kommit och gått under åren.

För vad händer när alla plötsligt springer i just den riktningen? Vilka innovationer kommer då att ställa konsensus på ända och etableras som nya sanningar? Och vad kommer den utvecklingen att drivas av för underliggande behov?

I min värld är ingen medielösning ett egenvärde, de är bara redskap för det uppdrag vi faktiskt har: att växa kundens affär. Oavsett om vi väljer analoga eller digitala kanaler, etablerade eller nya, så måste det primära syftet vara att få effekt och avkastning på våra investeringar, och i bästa fall på längre sikt.

Min poäng är att det – likt Prinsen – finns saker och företeelser som sällan förändras, och som fortsatt kommer att utgöra fundamentet i det vi håller på med. Ingen trend eller innovation är nog i sig själv, de måste alltid analyseras och värderas utifrån hur de bidrar till en större helhet. Gör de inte det är det alltid motiverat att i stället välja den etablerade, traditionella och – måhända – mindre trendiga lösningen.

Och jag tror inte att det bara handlar om kundernas affär utan även om vår egen, för ju mer vi kan visa effekten av våra insatser desto lättare har vi att motivera hur vi ska ta betalt för dem.

Så låt 2020 bli året då vi väljer lösningar agnostiskt och objektivt, baserat på hur väl de tjänar våra syften. Lite som hur man ibland väljer popcornräkorna på Asian Post Office, inte för att det är trendigt utan för att en Biff Rydberg just då helt enkelt inte riktigt gör jobbet.

Ämnen i artikeln:

Reprise DigitalOskar Zander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.