Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Helt orimliga KPI:er”

Publicerad: 5 November 2019, 13:55

Foto: Press

REPLIK. Outstream kommer inte få en plats i mediemixen tills vi bestämmer vilka KPI:er vi ska utvärdera kampanjerna efter.


Ämnen i artikeln:

Playad Media GroupSmartclipUnruly Media

Precis som Jonas Rundgren och Patrik Andrén skriver så måste outstream video anpassas för konsumenternas beteende med allt ifrån materialanpassning till hur vi i dag kan kombinera storytelling med engagemang och aktivering.

Men den stora utmaningen ligger fortfarande i hur vi mäter och utvärderar våra resultat. Om vi utgår ifrån hur vi alltid har mätt video (TRP och CPCV Cost per completed view) så kommer vi inte se någon förändring i flyttad medieinvestering. 

Vi vet att räckvidden för online video växer sig starkast inom outstream-format, enligt IAB Europe AdEx Benchmark 2018 Study, men vi sätter krav och KPI:er som är helt orimliga i ett beteende som mer liknar sociala medier och utomhus än hederliga gamla tv-köp.

Det outstream har gemensamt med tv-reklam är just video men hur vi i dag konsumerar outstream video och därför bör mäta effekten är mycket närmare display, utomhus och sociala medier.

Så för att kunna utvärdera dina kampanjer och titta på KPI:er som:

Räckvidd – Hur många når jag och når jag rätt målgrupp som faktiskt känner något för min kommunikation

CPV startad video views – Som leverantör är målet att skapa tid med varumärke men här bör vi titta på förtjänad tid (inte forcerad) och i stället för att tvinga användaren så bör vi anpassa våra förväntningar i time spend/dwell time mot hur konsumtionen faktiskt ser ut. Det är inte rimlig att någon ska titta på din 30 sekunders video utan här bör vi kanske sänka våra förväntningar och precis som Patrick säger anpassa våra format för det faktiska beteendet med vertical video, 6 sekunders videos och videos som förstärker ett utan ljud beteende

Engagemang (klick, spenderad tid med annons etc) – Här i ligger styrkan när man som bäst nyttjar outstream video och kan kombinera storytelling med faktiskt aktivering.

Ställ också krav på brand safety, att din video faktiskt levereras i en anpassad för outstream format video spelare finns och att du har tredjepartsverifiering av leverans, brand safety och fraudfria miljöer eller jobbar med aktörer som har. 

Så ja, materialanpassning i all ära men låt oss inte stanna med det kravet utan låt oss även utvärdera kampanjerna efter rimliga KP:er och mål.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.