Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Globala streamingtjänster ökar pressen på den lokala produktionsindustrin”

Publicerad: 31 Oktober 2019, 14:34

Magnus Svensson, streamingexpert på Eyevinn Technology.

Magnus Svensson, streamingexpert på Eyevinn Technology, menar att intåget av globala streamingtjänster sätter stor press på produktionsleden med högre krav på kvalitet och säkerhet samtidigt som branschen är under stark prispress. Det kommer krävas förändringar och effektivisering om man ska lyckas, skriver han.


Ämnen i artikeln:

HBOViaplayCMorestreamingDisneyAppleNetflixAmazon

Ingen har kunnat undgå det stora intåget av globala streamingtjänster som är på väg att rulla in över oss. Vi har sedan länge haft bland annat Netflix och HBO men nu kommer även Disney, Apple och flera andra med motsvarande erbjudande. Vad betyder detta för den lokala marknaden? Först och främst så innebär det givetvis ökad konkurrens för de lokala tjänsterna, men det ställer även ökad press på de lokala tv- och video-producenterna. 

Det finns, förutom EU direktiv på att minst 30 procent av innehållet i en kanal eller på en plattform måste vara producerat i Europa, även ett stort intresse från slutkonsumenten för lokal film och serier. De stora beställarna av europeisk film de senaste åren är Netflix, Amazon Prime, HBO och Viaplay.

2018 investerade Netflix 20 miljarder kronor i serier producerade på europeiska originalspråk. De har nyss beställt nästa svenska originalserie ”Kärlek & anarki” som produceras av FLX, samma produktionsbolag som gjorde ”Störst av allt” och SF Studios kommer att producera ”Snabba Cash” under 2020.

Anders Jensen, vd på Nordic Entertainment Group (Nent) berättade i april 2019 att Viaplay kommer att dubbla sin årliga produktion av nordiskt drama från 20 till 40. Och Josefine Tengblad, dramachef på C More och TV4, nämnde redan 2018 att deras dramabudget hade ökat 100 procent sedan 2015, och att deras budget för 2020 är större än 2019. Men att samtidigt kvaliteten är viktigare än kvantiteten.

Så det kommer med andra ord efterfrågas en hel del lokala film- och serieproduktioner framöver. Ibland är det beställningar från de globala aktörerna där dessa då begär total äganderätt till allt material, vilket oftast inte uppskattas i alla led. I andra fall är det de mer traditionella aktörerna som beställer en produktion, där ägandeskap och finansiering är mer öppet. Oavsett så drivs marknaden mot högre krav. 

Kvalitetskrav

Netflix har satt en standard på marknaden som inte bara gör att de som vill leverera lokala produktioner till Netflix får ökade krav, de sätter även standarden som konsumenten jämför med. Vill man konkurrera med Netflix, Disney, Amazon, och de andra globala aktörerna måste man leverera kvalitet som tillgodoser konsumentens behov och krav.

Antal pixlar på tv-skärmen har länge varit något som pushats av tv-tillverkarna, medan utbudet av film att konsumera som slutanvändare har varit begränsat. Produktionerna har kanske länge filmat i 4K eller Ultra HD, men det har försvunnit på vägen till slutkonsumenten, till stor del på grund av de extra kostnaderna detta innebär. 

De traditionella tv-husen och distributörerna tog stora kostnader när High Definition (HD) lanserades i början av 2000-talet. En kostnad som heller inte innebar någon skillnad i intäkter då det var svårt att ta mer betalt för detta. Det är troligen en av de stora anledningarna till att 4K och Ultra HD tagit lång tid att etableras. Men nu är det inte längre möjligt att undvika om man vill konkurrera, och med det sagt kommer troligen dessa kvalitetsformat mest synas på strömningstjänster och i mindre omfattning i de traditionella distributionskanalerna. Det är helt enkelt för dyrt att bygga om dessa, och man satsar hellre på de nya teknologierna som har lättare och anpassa till nya format. 

Nya tekniker för att komprimera video samt prispress på infrastruktur gör att det numera är rimliga kostnader för att höja kvaliteten.

Netflix ställer krav på 4K, Ultra HD och Dolby Vision HDR. De har länge haft 5.1 ljud, men har nu även med Dolby Atmos i sina specifikationer. Förutom tydliga krav på video, ljud och undertexter har de även en gedigen lista på metadata såsom posters, beskrivningar och andra artefakter.

Antalet pixlar ställer nya krav på kameror, men framför allt större filer att hantera. Man vill så länge som möjligt behålla originalfilmerna utan att komprimera dessa, så under produktion och post-produktion kan man inte tillgodose sig av den utveckling som sker inom komprimering. Men det kommer givetvis nya teknologier för att hantera och transportera stora video-filer, men det tar tid att anpassa verktyg och arbetssätt.

High Dynamic Range, HDR, ställer till andra krav i de tidiga faserna av en videoproduktion. Man måste först och främst besluta om man skall färgsätta sin film enligt både SDR och HDR, eller börja med den ena och anpassa sig senare till den andra. Dessa olika alternativ kommer med olika för och nackdelar. 

Sedan finns det i dag ett antal olika sätt och specifikationer att signalera de utökade färgerna och den mer detaljerade ljusstyrkan som kommer med HDR. Netflix har främst valt att jobba med Dolby Vision, medan andra väljer andra alternativ. I slutändan måste det se bra ut på alla konsument tv-apparater som finns, vilket inte är ett helt enkelt pussel att lägga.

Säkerhetskrav

Säkerhet framför allt, det är mottot för de globala aktörerna. Vill man vara med och leverera film till dem måste man se till att inget lämnas åt slumpen. De ställer hårda, och oftast dyra och komplicerade, krav på säkerhet. Det gäller både fysisk säkerhet såsom personal, lokaler och kameraövervakning, och informationssäkerhet såsom datasäkerhet och kryptering i alla led. 

För att vara med och leverera film till de globala aktörerna måste du garantera att ingen obehörig har tillgång till filmen. Det innebär komplicerade administrativa åtgärder för att ha koll på vilka som har tillgång till filmen, eller delar av den. Det innebär även att det måste finnas kameraövervakning i alla lokaler där filmen och dess material lagras eller bearbetas samt att all information måste krypteras, inkl. de fysiska maskiner och nätverk där materialet finns.

Både kvaliteten, med ökade filstorlekar, och säkerheten kommer med stora kostnader för de produktionsbolag som vill vara med och leverera. De som kan klara omställningen till de ökade kraven har stor chans att kunna dra fördel av den ökade efterfrågan på lokala produktioner. Branschen är prispressad och det kommer krävas förändringar och effektivisering om man skall lyckas. Men har man råd att inte vara med på detta tåg?


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.