Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Fyra egenskaper för att lyckas under pandemin

Fyra egenskaper kommer att skilja ut det framgångsrika företaget från det mindre framgångsrika företaget, skriver Staffan Lönner om att lyckas under coronapandemin.

Publicerad: 21 September 2020, 09:15

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

”De framgångsrika företagen kommer att vara de som hanterar att befinna sig i nutid och framtid samtidigt”, menar Staffan Lönner.

Foto: Mittmedia


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Covid-19 har härjat i dryga sex månader vilket är den tid det tar för att förändringar i beteenden blir varaktiga och just nu finns inte många tecken på att det kommer att släppa greppet vilket innebär att våra beteenden fortsätter att förändras och förstärkas. 

Om vi tittar på den omställningstid som företagen haft så är den kortare än de sex månader som covid-19 funnits. Första stopp var påsken, andra stopp var midsommar och sedan användes sommaren till att lägga onboardningplaner som inte kunde genomföras. I skrivande stund så skulle jag tro att den tid där dialogen kring varaktig omställning har pågått i cirka 4-6 veckor och inte igångsatta, vilket är en kort tid för ett normalt företag att ställa om. 

Min uppfattning är att det är fyra egenskaper som kommer att skilja ut det framgångsrika företaget från det mindre framgångsrika företaget och det är:

Förmågan att tänka om, förändringshastigheten, handlingskraften och prioritering.

Förmågan att tänka om

Att tänka om är att lägga de processer och beteenden vi tidigare tagit hänsyn till åt sidan, man kan ställa sig frågan: om vi med dagens förutsättningar, i en covid-19 skulle starta vår verksamhet på nytt hur skulle då affärsplanen se ut, vilka skulle de avgörande punkterna i vår SWOT vara, hur skulle vårt erbjudande se ut för att möta kundernas behov och har vi rätt inre kompetens för att motsvara detta? Många gånger handlar det om en fråga om inställning och värderingar i företagskulturen.

Förändringshastigheten

Vi har länge levt i en värld av förändring, den stora utmaningen är att förändringen nu sker i en rasande fart i förhållande till ett historiskt perspektiv. De företag som hanterar att befinna sig i nutid och framtid samtidigt, vilket innebär att spana, reagera, agera och anpassa kommer att vara de som är framgångsrika.

Handlingskraft

Verksamheten måste våga fatta beslut och det ofta, om beslutet visar sig inte vara det bästa så fattar vi nya beslut. Har vi en stark och tydlig strategi och ett mål för var vi ska någonstans så kommer vi att behöva anpassa vårt sätt att nå dit, då krävs att vi hela tiden är handlingskraftiga beslutsamma och prestigelösa. 

Prioritering

Vad är affärskritiskt, det kommer inte att finnas några ”lågt hängande frukter”, gå igenom och bestäm vilka förändringar som kommer att ge både en kort och långsiktig effekt. Här kommer mitt rekommenderade urval:

Erbjudandet

Hur har marknaden förändrats, har kunderna samma behov och förväntan som tidigare och åt vilket håll är det på väg. Jobba med löpande benchmark, konkurrensbevakning och löpande affärsutveckling. 

Medarbetarna

Hur mår vårt största kapital, hur många jobbar hemma, vilka kan och trivs med att jobba hemma vilket gör det definitivt inte. Hur ser Er plan ut för att säkerställa medarbetarnas kompetens under de nya förutsättningarna. 

Ledarskapet

Genom att leda så får vi medarbetare att skapa och det är det som ger framgång. Vilket stöd har du som ledare fått eller gett för att hantera den nya verkligheten. Få ledare behärskade före Covid-19 ett digitalt ledarskap för att det inte behövdes. Den ledare som ger sitt lag de bästa förutsättningarna kommer att vara vinnare. 

Styrmodellen

Min poäng här är att historiken är i det närmast oanvändbar att mäta mot och att framtiden är svår att lägga en trovärdig prognos med relevanta mål. Glöm staplar och långa diskussioner om avvikelser, här behöver vi i stället titta på vilka aktiviteter som leder till att vi gör affärer, sätta relevanta KPI:er som aktiviteterna stöttar och sedan mäta oss mot trenden. 

Ekonomi

Att fler jobbar hemma är vilket aktualiserat frågan om mindre kontorsyta och lägre kostnader förknippade med att inte ha medarbetarna på arbetsplatsen, säkerställ att Ni har löst ut konsekvenserna hos Era medarbetare innan Ni sätter planerna i verket.

De framgångsrika företagen kommer att vara de som hanterar att befinna sig i nutid och framtid samtidigt och som skapar en organisation som omedvetet driver verksamheten framåt med förändring som en naturlig del av vardagen.

Staffan Lönner, konsult och tidigare företagsmarknadschef Mittmedia

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.