Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Försvarstal för reklamen

Reklam räddar kanske inga direkta liv, men den handel som vi understödjer är faktiskt förutsättningen för att samhället ska fortsätta fungera även när krisen kommer, skriver den digitala strategen Oskar Zander.

Publicerad: 23 Mars 2020, 07:46

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Oskar Zander, digital Strateg.


Är det någonting jag tror på så är det att lyfta blicken. Att i största möjliga mån försöka se de större perspektiven för att bättre förstå hur olika företeelser hänger ihop med och bidrar till varandra.

Se på det som en ekvation: en kortsiktig taktiker kan plocka bort en variabel och tro att ingenting förändras, medan den långsiktige strategen ser hur alla delar tillsammans formulerar helheten och genererar det slutgiltiga resultatet.

Detta gäller i allra högsta grad den bransch vi jobbar i, både i det stora och det lilla sammanhanget: varje delmoment i en kampanj bidrar till dess målsättning, men kampanjerna fyller också en funktion i det vi kallar ”samhället”.

Nyligen kunde man i branschpressen läsa om hur även kreatörerna är trötta på reklam. Att folk i allmänhet inte alltid uppskattar den är ingen nyhet, men hur står det egentligen till med marknadsföringen som koncept när inte ens de yrkesverksamma kan relatera till den?

Coronakrisen kan lätt förstärka uppfattningen av att vi inte jobbar med något vidare värst värdefullt. Vi räddar ju inte direkt några liv. Det enda vi gör är kanske att lura på människor saker de inte vill ha eller behöver, med hjälp av friserade, tillrättalagda budskap i alltmer påträngande sammanhang och kontexter. Vi eldar på konsumtionen och eroderar de verkliga, mänskliga, värden som vi borde omfamna framför kommersialism och materialism.

”Hur står det egentligen till med marknadsföringen som koncept när inte ens de yrkesverksamma kan relatera till den?”

Å andra sidan ser vi just nu de verkliga effekterna av kraftigt minskad handel och rörelse över gränser. När vi tvingas stanna hemma eller åtminstone begränsar våra sociala kontakter till ett minimum går restaurang-, hotell- och butiksnäringarna på knäna. Människor förlorar sina jobb och sina inkomster, i vissa fall nästan hela sina liv.

För verkligheten är ju inget annat än en enormt komplex ekvation. Det går inte att ta bort en faktor och tro att helheten inte påverkas. När vi slutar handla hamnar pengarna inte bara någon annanstans, de försvinner helt från ekvationen.

På engelska heter det ”to make money”, att skapa pengar. Det är det som arbete – och försäljning – gör. De skapar resurser, och vi som jobbar med marknadsföring och kommunikation är kittet mellan de som säljer och de som köper, och därmed en del av bränslet som driver maskinen framåt.

”När allting återgår till det lite mer normala får ni gärna tänka på att ni också bidrar. Sträck på er. Det finns ett värde i det vi gör”

Henry Ford sade att den som tror sig kunna spara pengar på att sluta marknadsföra är samma person som stannar klockan för att spara tid. Vi kanske inte direkt räddar några liv, men den kommers och den handel som vi understödjer är faktiskt förutsättningen för att vi ska ha råd och möjlighet att göra det när krisen väl kommer.

Marknadsföring bidrar direkt till människors inkomster, genom att sammanföra säljare och köpare var än de befinner sig i världen. Vi förenklar för stora såväl som små företag att hitta kunder, lokala såväl som internationella, och möjliggör för de som arbetar att tjäna pengar, och de som handlar att välja produkter och tjänster de efterfrågar.

Det går inte att ta bort en faktor från ekvationen utan att helheten påverkas. Det är det vi ser hända just nu, så när allting till slut återgår till det lite mer normala får ni gärna tänka på att ni också bidrar. Sträck på er. Det finns ett värde i det vi gör.

 

Oskar Zander

Digital Strateg

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.