Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Ferrarin i garaget-syndromet”

Publicerad: 13 Maj 2019, 06:17

”För att inte Ferrarin ska bli stående i garaget behövs dessutom en förare. Körkortet är i regel ganska enkelt att ta, men...”. John Eriksson skriver en debattartikel om martech och gör en liknelse med en Ferrari.

Många företag gör just nu enorma investeringar i martech, det vill säga tekniska plattformar för digital marknadsföring. ”Visst är det roligt att shoppa martech, men hur avancerad den än är så löser den inga problem av sig själv”, skriver John Eriksson, senior expert på Curamando.


Ämnen i artikeln:

Curamando

Enligt analysföretaget Gartner är martech den största budgetposten för marknadschefer i USA, till och med större än personalbudgeten och själva annonseringsbudgeten. 

Marknaden för Martech fungerar ungefär som marknaden för sportbilar. Den ena lösningen är mer avancerad och läcker än den andra. Säljarna är slipade och utnyttjar listigt marknadschefens fåfänga och rädsla för att inte ses som modern. 

Plattformarna är fullpumpade med ny teknik som machine learning och AI och självklart är allt big data och real time. Egentligen vill ju marknadsavdelningen bara från läge A till läge B, men varför göra resan i en Fiat när man kan göra den i en Ferrari?

Problemen börjar när avtalet är påskrivet. Borta är dom flashiga säljarna och i deras ställe dyker det upp sjaviga Customer success managers. 

Istället för affärsluncher på stan blir det knastriga Skype-möten med tekniska rekommendationer som läggs i knät på marknadsteamet. Efter några möten blir det tydligt att det var lättare sagt än gjort att få upp CRM- och kundservicedatan från källaren till Martech-plattformen som ligger i molnet. 

Oftast tror marknadschefen felaktigt att en lösning är på väg. Det finns ju ett IT-projekt med ett festligt namn. När man skrapar på ytan så är dock lösningen i bästa fall långt borta. 

IT-projekt är nämligen som barn – dom kräver ständigt uppmärksamhet och mer pengar, annars blir dom på dåligt humör och bestämmer sig för något annat. 

Marknadsavdelningar är dåliga på vårdnaden av IT-projekt – Som inköpare är de vana vid leverantörer som anstränger sig till det yttersta för att justera processer och priser. 

För att inte Ferrarin ska bli stående i garaget behövs dessutom en förare. Körkortet är i regel ganska enkelt att ta, men det krävs flera års erfarenhet för att ta kurvorna i rätt hastighet. Ute på motorvägen gasar konkurrenterna på med exakt samma sportbilar. 

Här blir det uppenbart att det behövs en mekaniker som ständigt trimmar motorn för att man inte ska bli helt frånåkt. Det svåraste att få till är dock rondellkörning. 

I rondellen behöver du samsas med sportbilar från dina andra avdelningar. CRM har sin gamla Audi och försäljningsavdelningen har tydligen köpt en Porsche. Alla vill in i samma mediakanal samtidigt och ingen använder blinkers – akta så ni inte krockar. 

Visst är det roligt att shoppa martech, men hur avancerad den än är så löser den inga problem av sig själv. 

Själva plattformen står för max 25 procent av effekten. 35 procent av effekten kommer från hur du implementerat plattformen och hur smart du använder den taktiskt. 40 procent av effekten kommer från hur du organiserar runt plattformen och hur du samordnar med andra avdelningar. Kör försiktigt. 

John Eriksson,
Senior Expert, Curamando


Ämnen i artikeln:

Curamando

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev