Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Fem trender som formar framtiden

Den här trendspaningen handlar inte om vikten av ett långsiktigt varumärkesbyggande, AI, commerce, handelstrender eller kundupplevelser. Den handlar framför allt om förståelsen för människor, vilken är helt avgörande för att vi ska kunna skapa en framgångsrik affär, skriver Starcoms vd Linda Palmgren.

Publicerad: 7 Januari 2020, 12:36

Linda Palmgren, vd för Starcom, om trenderna hon ser kommer att prägla 2020.


Ämnen i artikeln:

StarcomLinda Palmgren

För mig har betydelsen av en stark kultur, vikten av inkludering, tydliga mål, och ett betjänande ledarskap stärkts än mer under året som gått. Jag har aldrig heller sett det vara så aktuellt som det är just nu. Inte minst från de insikter jag fått i mitt uppdrag för Stadium, en svensk stolthet när det kommer till sportmode och framtidens retail med en häpnadsväckande stark kultur och medarbetarnöjdhet.

Vilket så tydligt ger resultat.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vi människor letar gärna efter fel och brister och vad vi kan förändra för att förbättra utifrån produkt, tjänst och utveckling av företaget som helhet. I jakten på kortsiktiga resultat glömmer vi många gånger bort att kunderna fortfarande är människor såväl som att våra organisationer drivs av just människor.

Med stor målmedvetenhet och ett kraftigt resultatfokus har jag många gånger analyserat organisation, team och kompetenser. Ifrågasatt normer och tidigare strukturer. Men det är självklart att vi ska lägga vårt fokus på det som fungerar bra och förstärka våra styrkor.

Dessvärre speglar vi lätt andra i en hård konkurrens, vilket är en del av människans natur. Begreppet kallas speglingsstrategi, det vill säga att vi gör som andra gör i stället för att känna oss trygga med den väg vi valt själva. Det är viktigare än någonsin att hålla flaggan högt och med det tydliggöra bolagets riktning. Kvalitet är viktigare än någonsin och i kommunikationsvärlden måste vi förstå att utvecklingen utmanar tidigare pitchstrukturer och upphandlingsförfaranden.

Bristen ligger i att det blir fokus på effektivitet och pris i stället för på effekt och resultat. Jag hoppas klokheten infinner sig, där omänskliga rabatter får ett slut och där verkligheten blir en förståelse för att en professionellt utförd tjänst har ett högt värde. För att det ger bättre resultat och avkastning på varje investerad krona. Och med siktet mot stjärnorna är det ett faktum, du behöver inte bara modiga ledare för att lyckas driva denna förändring, du behöver modiga medarbetare.

”Du behöver inte bara modiga ledare för att lyckas driva denna förändring, du behöver modiga medarbetare”

För oavsett mål ligger genomförbarheten alltid hos människorna. Blickar vi mot framtiden och de företag som leder topp 500 Fortunelistan är det företag som har förmågan att attrahera talanger och behålla dem. Jämför vi det med den bransch jag själv verkar inom och med anledning av just ovan, är min uppfattning att vi inte lyckats skapa en hållbarhet för människor i sitt arbete.

Vilket ger hög personalomsättning och därmed sämre produkt, resultat och effekt. Vi vet från flertalet undersökningar att stressen ökar på arbetsplatser i jakten på att finna sin passion och tillhörighet i arbetet. Anledningen till det är flera. Vi ställer bland annat högre krav på oss själva, såväl som att resultatjakten ger färre resurser och med mindre antal personer ökar pressen.

Därför hoppas vi i år att Gretaeffekten nått ända in i företags upphandlingar såväl som i kulturarbetet. Där en hållbarhet så även inkluderat personal är lika viktig som förståelsen för att mångfald är en självklarhet för att driva utveckling och innovation. Vikten av att ta in nya kulturer och värderingar i ledningen och i samarbeten. Olika bakgrund, olika åldrar och olikheter är viktigt för att driva ett företag mot framgång.

Vi har äntligen fått ålderismen på tapeten och förstått värdet i erfarenhet och att åldras är att utvecklas och med det röra sig framåt.

Så 2020 är ett spännande år. När vi går in i ett nytt decennium har det uttjatade uttrycket ”fail, but fail fast”, blivit ett mantra för att vi behöver ökar tempot då actions äter allt till frukost. Aldrig någonsin tidigare har vi mött så stor komplexitet och det gäller att sätta fokus på det vi ser som möjligheter. Det är uppenbart att saker och ting förändras och utvecklas i ett rasande tempo, och det är upp till oss alla att hålla jämna steg.

Fem trender som jag tror formar framtiden

1) Hållbarhet genom hela organisationen. Förtydliga och kommunicera värderingsdrivna frågor och målsättningar. Mångfald och syftesdriven kultur som tydlig vision är framtiden.

2) Människor är grunden till framgång. Ge människor rätt förutsättningar att lyckas. Silos är omodernt. Involvera, diskutera, reflektera tillsammans och för dialog. Våga prova, oavsett ålder, ge möjligheter till nya roller.

3) Engagera och involvera för innovation. Med rätt kultur vågar medarbetare utmana och skava lite. Genomförbarheten ligger alltid hos människorna och actions driver innovation och med det företaget framåt.

4) Ökad genomförandekraft. Sluta leta efter det som inte fungerar och fokusera all kraft på det som gör det. Testa och testa igen. Förstår vilka förändringar som behöver göras och gör dem. Utveckla det som fungerar och våga välja bort.

5) Träna mera. Oavsett position. Ett klassiskt uttryck av Albert Einstein: ”Learning is experience, everything else is just information” Det handlar om självledarskap, om att vara nyfiken och inhämta information, utöka sin kunskap samt se värdet i att utvecklas och därmed utöka sin erfarenhet.

Ledarskap för mig är att ge människor rätt förutsättningar att lyckas i sitt arbete. Hållbarhet handlar om att ta hand om människor och vår jord, och gör vi det blir effekten positiv för alla så även för kvaliteten, effekten och resultatet.

Gott nytt år!

 

Linda Palmgren

Vd Starcom, del av koncernledning Publicis Groupe Sverige.

Styrelseuppdrag för Stadium, IAB och Sveriges Marknadsförbund

Ämnen i artikeln:

StarcomLinda Palmgren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.