Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Dina kunder vill inte höra dig”

Det är dags att sluta prata för döva öron, skriver Unrulys kommersiella direktör Mikael Englund.

Publicerad: 10 December 2019, 06:32

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

YoutubeFacebookUnruly Media

Online video ökar snabbt, vilket undersökningar från både Facebook och Nielsen visar. Enligt undersökningen  ”Strategies for creating soundless video advertisements” konsumeras upp till 88 procent av alla videoklipp online utan ljud. 88 procent. 

Vi måste förstå att ”sound off” är det nya svarta. Vi måste utgå ifrån en tyst upplevelse som brukas främst av användare via mobila enheter.

I Unrulys nya undersökning har vi tittat på vad svenska konsumenter anser om just video annonser utan ljud.

Så vad säger datan?

71 procent upplever att de sett en ljudlös videoannons de senast tre månaderna och bara 6 procent upplever att de flesta annonser är med ljud. Vilket bekräftar att även svenska konsumenter uppfattar videoannonsering som ljudlös.

56 procent upplever ändå video som enkel att förstå. Bara 6 procent uppfattar ljudlösa annonser som svåra att uppfatta och det som främst hjälper konsumenter att uppfatta ljudlösa annonser är:

Enkelt budskap – kortare story
Tydlig avsändare – tydlig logga
Undertexter

Vad är då mest irriterande och vad ska man undvika?

Två av tre anser att videoannonser som spelas mitt under ett videoklipp är det mest störande, följt av videoklipp som spelas med automatiskt ljud på och nästan varannan person försöker direkt stänga av ljudet om det är automatiskt ljud på annonsen.

Det vi ska ta med oss är att hela 42 procent tycker detta är skadligt för en annonsör och anser att det större sannolikhet att man inte vill köpa av en annonsör som använder sig av automatiskt ljud.

Så ”sound off” är det nya svarta men det behöver absolut inte försämra användarupplevelsen utan det kan till och med förstärka upplevelsen så länge du jobbar med format, stories och tekniker som är anpassat för ett ”sound off”-beteende.

Mikael Englund, kommersiell direktör, Unruly Norden

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

YoutubeFacebookUnruly Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.