Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Det kan etablerade företag lära sig av startups

Publicerad: 15 Oktober 2019, 06:54

”Snegla mot hur startups jobbar – och plocka russinen ur kakan”, skriver Sebastian Edlund.

Foto: Pixabay/Flickr

Etablerade företag kan lära sig mycket när det kommer till att arbeta agilt och innovativt. De behöver bara snegla på framgångsrika startups. Det skriver Sebastian Edlund, Product manager på Amnet och Dentsu Data Labs.


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisAmnet

När företag tittar på sin marknad i dag har de hela världen som spelplan. FN anser att internetuppkoppling är en mänsklig rättighet. Men hur ska stora företag med en lång historia av företagande förhålla sig till den snabbt föränderliga digitala marknaden? Mitt förslag är de ska snegla mot hur startups jobbar – och plocka russinen ur kakan. 

Vad definierar en startup respektive ett stort etablerat företag? En startup arbetar med hög risk och hög utdelning. De jobbar med små team som är agila och innovativa och produkten som de en gång startade med kan se helt annorlunda ut några år senare. Etablerade stora företag arbetar på många sätt rakt motsats. De värderar utdelning före risk, stora team, gör helst inte stora förändringar och är väldigt stabila. 

Det bör poängteras att det inte blir något av 90 procent av alla startups trots att alla har drömmen om att bli nästa Airbnb, Uber eller Amazon. Men vad är det då som gör att vissa startups blir så framgångsrika? Jo, deras enhälliga fokus på kunden och hur de ska ta bort all friktion och jobbiga moment som kunderna upplevt innan. Startups är otroligt agila när det gäller att lyssna till kunders synpunkter. Startups förändrar, testar och utvecklar hela tiden. Det dessa företag en gång började med står i ständig förändring och utveckling baserat på vad kunderna tycker och gör.

Airbnb, Uber och Amazon är nu bland de största i världen men samtidigt grundades de under en era där den digitala utvecklingen var enorm. Så vad kan etablerade stora företag med en hundraårig historia göra? Förändra hela sin struktur och börja jobba som en startup? Nej, självklart inte. Det handlar snarare om att göra små, små förändringar men där fokus på kunden ska vara det absolut största. Lär er om vilka era kunder faktiskt är, vad de gör, hur de rör sig, vad de tycker om och kommunicera och agera därefter. Enbart data i sig kommer inte berätta hela sanningen. Data är ögonblick, data berättar inte varför eller motivationen bakom att någon gör en viss sak. Ett av de största misstagen man kan göra är att kommunicera mot en generisk målgrupp. Alla ser inte ut och är på samma sätt bara för att man bor i samma område. Och alla motiveras inte av samma sak. Ta tillvara på den teknik, data och insiktsanalys som finns och jobba ständigt med att analysera ert digitala fotavtryck på ett holistiskt och samlat sätt och låt det ligga till grund för er kommunikation.

Sebastian Edlund
Product manager på Amnet och Dentsu Data Labs


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisAmnet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.