Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”De stora utomhusbolagen kanske inte vill ha transparens?”

Publicerad: 17 Maj 2019, 06:17

”Clear Channel och JCDecaux försvårar för mediebyråer att planera in vår DOOH-serie i sin kampanjplanering”, säger Robert Bryhn, vd Universitetsmedia-gruppen.

”Att göra som Cecilia Claesson på JCDecaux uppmanar visade sig svårare än vi trodde”, menar Robert Bryhn, vd för Universitetsmedia-gruppen, i ett inlägg i den utomhusdebatt som nu rasar på Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactClear ChannelJCDecaux

Jag följer med intresse utomhusdebatten initierad av Lotta Waldemar på Starcom.

Frågorna Lotta lyfter är onekligen knivskarpt relevanta. Vad får man egentligen som utomhusannonsör? 

Och hur kan man lita på Outdoor Impact och förstå VAC när explosionen av digital utomhus utmanar den stelbenta räckviddslogiken baserad på ålderdomlig metodik för analoga trafikreklammätningar? 

Eller vad sägs om att en kontakt i Outdoor Impact, oavsett skärmstorlek, räknas in upp till 30 meter bort. Bra om man är född till en hök, men oändligt långt bort om man är vanlig konsument inne i ett köpcentrum?

Som VD för Universitetsmedia-gruppen, ett ungt nischat mediehus med 110 stycken DOOH på Sveriges universitet, ansökte vi nyligen att få ingå i Outdoor Impact. 

All relevant räckviddsdata finns tillgänglig och vi är dessutom den enda DOOH-aktören som realtidsmäter antal passerande unika kontakter med digital teknik. 

Allt redovisas såklart helt öppet för annonsörerna på webben. 

Men att göra som Cecilia Claesson på JCDecaux uppmanar visade sig svårare än vi trodde. När vi ansökte att ingå i Outdoor Impact, och göra vår nationella DOOH-serie enkel att planera för mediebyråerna, fick vi sonika nej. 

Vi har alltså räckviddsdata i realtid ner på individuellt antal kontakter och Outdoor Impact hävdar ”Nej ni får inte ingå eftersom er data inte är förenlig med vår mätmetod”. 

LÄS ÄVEN: Efter kritiken: Öppnar upp för mer transparens 

Men vänta här…Outdoor Impact Sverige ägs ju faktiskt till 98 procent av JCDecaux och Clear Channel och 2 procent Sveriges Annonsörer, och alla mediebyråer sitter och planerar sina utomhusköp i Outdoor Impacts program som är installerat hos mediebyråerna, i programmet ingår såklart alla utomhusserier från… ja…du gissade rätt, JCDecaux och Clear Channel.

Att vi nu fått nej på vår ansökan att komma med i Outdoor Impact betyder att Clear Channel och JCDecaux därigenom direkt försvårar för mediebyråer att planera in vår DOOH-serie i sin kampanjplanering. Detta får sannolikt betraktas som grovt marknadsstörande. 

Så vi kan bara hålla med Lotta Waldemar om att det behövs en transparens och enhetlighet för DOOH, och nu när digitala mediemöjligheter och moderna mätmetoder i realtid kolliderar med gamla marknadsstrukturer på utomhusmarknaden, blir det naturligt för fler att rättmätigt ifrågasätta vad man får.

Som tur är finns det många modernt tänkande medieplanerare som inte bara stirrar sig blinda på Outdoor Impact utan löpande samarbetar med nya utomhusbolag som oss på Universitetsmedia, Visual Art och ACM, och tillsammans driver vi utvecklingen framåt. Konkurrens och utveckling är bra för annonsörerna. 

Då tvingas alla bli bättre och i slutändan kommer Lotta Waldemar få exakt det hon vill och ska kunna förvänta sig: Relevans, tydlighet och transparens

Robert Bryhn,
vd Universitetsmedia-gruppen 

 

 

 

 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.