Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Debatt

Data är den nya oljan

Publicerad: 9 September 2019, 11:24

Sebastian Edlund, Product Manager på Amnet och Dentsu Data Labs

Internet kryllar av data. Data är den nya oljan sägs det, frågan är bara vems data? Och hur ska vi som marknadsförare använda oss av data i det stora digitala ekosystemet? undrar Amnets Sebastian Edlund, Product Manager på Amnet och DDL.


Ämnen i artikeln:

GoogleKristina Juhlin

För någon vecka sedan kunde vi läsa Dagens Medias krönikör Kristina Juhlin analysera Googles initiativ ”Privacy Sandbox” där det handlar om att samla surfhistorik i browsern hos den enskilde användaren. De som uppvisar liknande surfbeteende kommer att hamna i en kategori och dessa kan tech-leverantörer sedan använda sig av. Alla har också läst om ITP 2,2 som handlar om Apples tolkning på data privacy där kakorna dör efter 24 timmar vilket gör det nästintill omöjligt att mäta konverteringar på ett korrekt sätt. Denna utveckling är inte överraskande efter införandet av GDPR och inom snar framtid CCPA, men det skapar också silos. 

Jag kan personligen tycka att detta är vettiga saker att göra. Jag värnar om min integritet. Jag tycker att det är viktigt att man ger tillbaka möjligheten för oss användare att påverka vart vår information tar vägen, vem som använder den och i vilket syfte. 

Oavsett vad dessa jättars bakomliggande anledningar till dessa förändringar är, om det är att positionera sig ekonomiskt, faktiskt värna om den personliga integriteten eller båda, finns en stark känsla att den digitala marknadsföringen som vi känner den i dag kommer att genomgå en stor förändring där eran med den billiga lättillgängliga datan är över. 

Nu går vi in i en helt ny era och här kan inte byråerna ta hela ansvaret. Som byrå ligger ansvaret i att utbilda, rekommendera, tillhandahålla nya tekniska möjligheter, ge strategiska råd och såklart se till att investera våra kunders pengar på ett så effektivt sätt som möjligt. 

Men kunderna måste också förstå sin roll i denna förändringsresa. Det måste ligga i kundens intresse att ständigt vara på tårna och utmana och genomföra de förändringar som krävs för att vara attraktiva och relevanta för slutkunden. Visst kommer det göra ont och kräva tid, pengar och konsulttimmar, men inget kostar så mycket som att vara irrelevant i ett mediebrus. 

Många förstår säkert att oljan jag pratar om är kundens egna data. Alla sitter på ett eget oljefält, vissa har redan börjat borra men långt ifrån alla har ens mutat in området för prospektering. Här har vi ett jobb att göra tillsammans och det är nu det arbetet måste påbörjas för att man ska förbli och vara relevant framöver.

Sebastian Edlund

Product Manager på Amnet och Dentsu Data Labs


Ämnen i artikeln:

GoogleKristina Juhlin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev