Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Därför har jag bytt ut min tv mot airpods

Publicerad: 12 September 2019, 13:35

Walter Naeslund, vd på reklambyrån Honesty, föredrar ljudmediet framför tv:n.

Foto: Linus Hallsenius

Utvecklingen från skärmmedia mot ljud är en makrotrend som kommer att påverka oss alla. Och den har sin rot i skärmutmattningen – ett begrepp som hela världen pratar om, skriver Walter Naeslund, Honestys vd.


Ämnen i artikeln:

Walter Naeslund

För inte särskilt länge sedan köpte jag en Quip. Vad är en Quip? Det är en osedvanligt väldesignad, cool och dyr tandborste. Hur visste jag vad en Quip var? Jo, genom Joe Rogans podcast. 

Varje morgon, innan jag använder min Quip, blandar jag också ett glas grönt raketbränsle med ett pulver som heter Athletic Greens. Jag är helt övertygad om dess närmast magiska egenskaper. Varför är jag det? Jo, för att jag hört om det i Tim Ferris podcast. 

I dag åt jag lunch med en av Sveriges största influencers. Hon berättade för mig att även hon har börjat tycka att hennes smartphone är äcklig. Inte fysiskt kladdig eller så, utan äcklig i att den stjäl hennes liv. Hon har börjat lägga bort mobilen i alla lägen där det inte är absolut nödvändigt för hennes jobb. För henne är det ett arbetsmiljöproblem. Jag berättade om begreppet skärmutmattning (screen fatigue) och hur hela världen pratar om det. Jag såg henne sträcka på sig där hon satt och titta upp mot mig. Det var som att en sten släppte från hennes axlar. ”Så det är inte bara jag som känner så här”?

Vad är det som händer?!

Jag gillar att basera mina strategier på stora makrotrender som jag även kan observera i min vardag. Utvecklingen från skärmmedia mot ljud är en sådan makrotrend som kommer att påverka oss alla. Och den har sin rot i skärmutmattningen. Vi såg redan för flera år sedan att belastningen av våra kognitiva förmågor påverkade vårt mediebeteende och det har nu nått en kritisk punkt där skärmutmattning har blivit ordet på allas läppar. Att ljudformat i allmänhet – och podcasts i synnerhet – tar mer plats i den miljön är ganska självklart och jag tror inte det är långt bort att podcastformatet tar förstaplatsen i marknadschefernas mediamix.

Den här analysen är jag inte ensam om att göra. Spotify har till exempel budgeterat enorma summor för att förvärva podcastbolag. Miljardköpet av plattformen Anchor var visserligen spännande, men förvärvet av det fyra år unga podcastbolaget Gimlet Media för över 2 miljarder kronor, ett bolag som bara gör ljudinnehåll, primärt podcasts, var inget mindre än spektakulärt. Spektakulärt men logiskt. Billigt till och med.

Fundera på hur du själv beter dig. För min del konsumerar jag ljud när jag tränar, när jag förflyttar mig, när jag gör tråkiga saker som att städa eller diska och faktiskt till och med när jag ska sova. Det stressar mig inte, det stör inte och det får mig att sova bättre snarare än sämre. Det är precis vad våra hjärnor har lagt en order på. Gärna mer information, underhållning och matnyttigheter men inte på bekostnad av min psykiska hälsa, tack. Känner du igen dig?

”Gärna mer information, underhållning och matnyttigheter men inte på bekostnad av min psykiska hälsa, tack”

Samtidigt befinner sig formatet någonstans i samma läge som internet gjorde i slutet av 1990-talet. Affärsmodellerna är oklara, mätningarna omdebatterade och kvaliteten fortfarande relativt låg och oprofessionell. Jag säger det med kärlek och optimism. Om några år kommer vi att vara på ett helt annat ställe och det är en ynnest att få vara med om den här nybyggarfasen.

Allt det här leder fram till en slutsats för mig: Jag vill vara en del av det här. Jag har under många år levt i en reklam- och medievärld där radio har varit den fula ankungen. Film och tv-reklam var det coola som alla ville hålla på med. Men nu när vi bläddrat fram tio år och bytt ut teven mot airpods, börjar svanen framträda i all sin prakt.

 

Walter Naeslund

vd på reklambyrån Honesty


Ämnen i artikeln:

Walter Naeslund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.