Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Därför har Calle Schulman rätt”

I princip allt med linjär-tv minskar – förutom mediebyråernas kärlek till den. Det skriver Cecilia Eyem som rycker ut till Calle Schulmans försvar.

Publicerad: 22 Oktober 2019, 13:55

Det mediebyråerna inte verkar, eller vill, förstå är att det som vi nu upplever är ett medielandskap där allt ställs på ända, skriver Cecilia Eyem på Social Industries.


De ”basala fakta” som mediebyrårådgivarna i repliken anser saknas i Schulmans debattinlägg är inte mer fakta än Schulmans fakta. Det handlar i grunden om ett annat synsätt. Mediebyråernas övertygelse och hänvisningar till ”fakta” är förlegade, ofta framtagna för att mäta kampanjer gjorda för tv, i tv, på tv. Inte online. 

Det mediebyråerna inte verkar, eller vill, förstå är att det som vi nu upplever är ett medielandskap där allt ställs på ända. Och varför skulle de? Inga gamla sanningar kan gälla längre när vi går in i en helt datadriven, digital värld, och det hotar såklart mediebyråernas hela affär. Argumenten de debatterande mediebyråerna använder för att förklara det fantastiska med linjär-tv kan verkligen ifrågasättas, av flera skäl.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Inga gamla sanningar kan gälla längre när vi går in i en helt datadriven, digital värld, och det hotar såklart mediebyråernas hela affär.

Repliken genomsyras av en tilltro till tv och effekt som bygger på ett konsumtionsmönster som inte längre finns. Och det borde ligga i alla kunders intresse, både Schulmans och mediebyråernas, att hälsosamt ifrågasätta alla mediers effekt. Och framför allt att ifrågasätta det skifte i mediekonsumtion som inte är på väg att hända, utan som redan hänt! Schulman beskriver knappast ett framtidsscenario som debattörerna hävdar. 

Fredric Thunholm framhåller i sin tur, som ett kvitto på linjär-tvs effektivitet, alla priser han vunnit. Men hur man skapar reklam som fungerar och är relevant för målgruppen är inte det som bedöms i reklamtävlingar idag. Bara det faktum att hänvisa till tävlingar när man diskuterar effektivitet för kunder tycker jag visar på en kvarliggande gammal stolthet som man lutar sig tillbaka på när man själva inte hinner med utvecklingen i medielandskapet, och behöver få sin kvalitetsstämpel på andra sätt än från faktiska resultat.

Tv förändras inte i samma takt som människor beteenden, som till exempel streamingtjänster, Facebook och andra datadrivna plattformar gör. Därför minskar linjär-tv samtidigt som annan mediekonsumtion ökar. Därför minskar i princip allt med linjär-tv. Förutom mediebyråernas kärlek till den. 

Cecilia Eyem 

Client Service Director på Social Industries

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.