Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Därför bör byråerna utmana kunderna i kultur- och ledarskapsfrågor

Publicerad: 24 September 2019, 13:14

”Vi som byråer har ofta direkt kontakt med den högsta ledningen och därmed möjlighet att utmana de ledare vi möter i även kultur- och ledarskapsfrågor”, skriver Sara Sjöman.

Individer i prestationskulturer är rädda för att misslyckas medan individer i en tillväxtkultur ser misslyckande som en möjlighet till lärande och utveckling, skriver Sara Sjöman på Hearts & Science.


Ämnen i artikeln:

Hearts & ScienceOMG

Vi som byråer hjälper företag och organisationer med sin tillväxt och att nå sina affärsmål. För att vara relevanta på riktigt bör vi också tänka in hur vi kan stödja och bidra till en tillväxtkultur för våra kunder. Innan jag gick från kund- till byråsidan ansvarade jag för många olika byråsamarbeten. Det absolut största värdet dessa samarbeten gav var när byrån vågade, och hade mandatet, att utmana även de långsiktiga aspekterna av affären, som till exempel kultur, ledarskap och arbetssätt.  

Tillväxtkultur (”growth culture” eller ”growth mindset”) ställs allt oftare mot den mer traditionella prestationskulturen (”performance focused culture” eller ”fixed mindset”). Det är inte konstigt då effekterna av de två blir helt olika, både för människorna i organisationerna och för affärsresultaten. 

Det är inte någon nyhet att dagens företag behöver vara snabbrörliga för att kunna anpassa sig i en alltmer komplex och snabbt föränderlig värld. Men detta upplevs inte bara som överväldigande för företag och organisationer utan även för medarbetarna inom dem. Det kan skapa rädsla, osäkerhet, konkurrens och riskera att försämra medarbetarnas kapacitet. 

Många företagsstrategier går ut på att skapa kulturer där medarbetarna presterar högt och den som presterar bäst ”vinner” och klättrar uppåt. Men utöver att en kultur som endast fokuserar på prestation inte alltid är hälsosam så är det inte heller säkert att den längre är bäst för att säkra långsiktiga resultat. Det kan istället vara mer effektivt att skapa en tillväxtkultur i motsats till en prestationskultur. I en tillväxtkultur kan vi arbeta framåtlutat med ambitionen att ständigt lära oss och bli bättre imorgon än vad vi är idag.

En företagskultur bygger på en gemensam bild eller gemensamma övertygelser som skapar beteenden. Tillväxtkulturer fokuserar inte bara på att lära sig och optimera utifrån erfarenheter utan även på hur människor mår och hur de beter sig. I en tillväxtkultur bygger medarbetarna upp sin förmåga att se de svaga länkarna och att synliggöra dem snarare än att omedvetet agera på dem. Dessutom lägger de mindre energi på att försvara sig själva och sina personliga värderingar så att de har mer energi till att skapa externt värde. Hur människor mår, och får andra att må, är i långa loppet lika viktigt som hur mycket de vet eller hur mycket de presterar. 

En tillväxtultur består av fyra huvudelement:

1. Trygghet i stället för skuld där både ledare och anställda är redo att ta ansvar för sina egna misstag och brister. 

2. Fokus på kontinuerligt lärande och utveckling som baseras på nyfikenhet istället för självförsvar. 

3. Viljan att experimentera där möjligheten för individer att växa och lära istället för rädslan att hängas ut vid misslyckanden är central. 

4. Uppmuntra kontinuerlig feedback i alla nivåer av organisationen baserat på en ömsesidig vilja att hjälpa varandra att utvecklas.  

Individer i organisationer med prestationskulturer är rädda för att misslyckas då det ofta innebär en negativ återkoppling på deras förmågor, medan individer i en tillväxtkultur ser misslyckande som en möjlighet till lärande och utveckling. Om vi skapar en kultur med individer som tror på att deras talang och förmågor kan utvecklas så har vi högre sannolikhet att uppnå mer, i och med att vi då lägger mer energi på att lära och utvecklas. Målet är att skapa en kultur där vi inte bara ställer oss frågan om vem som har ”talang” utan snarare frågan om hur vi kan utveckla vår talang. 

Det är dock viktigt att poängtera att resultat och måluppföljning är viktigt även i tillväxtkulturer, men istället för att endast premiera framgång så hanteras även motgångar och brister som viktiga möjligheter till lärande och förbättring för både individer och organisation. De mest framgångsrika tillväxtkulturerna är hybrider på det sätt att de fortfarande har prestationsnyckeltal, men dessa används som verktyg snarare än det viktigaste måttet. I en mer traditionell prestationskultur å andra sidan betyder de finansiella resultaten mer än individuell och organisatorisk utveckling.

Att återuppfinna sig själva kommer att vara avgörande både för att leverera långsiktiga resultat och för att attrahera rätt talang. För att maximera möjligheterna med ökad automatisering och artificiell intelligens kommer det att krävas ett kulturskifte som, paradoxalt nog, sätter människor och deras förmågor och utvecklingspotential i centrum för affären.  

Huruvida en organisation har en tillväxt- eller prestationskultur beror till stor del på ledarnas inställning. Det är alltså viktigt att det högsta ledarskapet lever som den lär i och i en övergång till en tillväxtkultur. Vi som byråer har ofta direkt kontakt med den högsta ledningen och därmed möjlighet att utmana de ledare vi möter i även kultur- och ledarskapsfrågor. Det är enligt mig till och med vårt ansvar eftersom vi vill leverera långsiktigt värde till våra kunder. 

Fyra tips på hur du bidrar till en tillväxtkultur:

Börja med dig själv! Var öppen med vad du vill utveckla. Då vet andra vad de kan hjälpa dig med.

 

Var ärlig med dina brister och misstag och berätta vad du lärt dig av dem. Du sprider både lärdomar till andra och visar att det finns positiva effekter av misstag. Dessutom synliggör du det som kanske organisatoriskt är en svag läng så att ni tillsammans kan åtgärda det.

 

Be om och ge feedback. Feedback är en gåva och omtanke om din och andras utveckling.

 

Var nyfiken och våga experimentera. Nyfikenhet och kunskapstörst smittar!

Sara Sjöman, director of growth and culture, Hearts & Science 


Ämnen i artikeln:

Hearts & ScienceOMG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev