Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Content marketing behöver hjälp av SEO”

Publicerad: 18 Mars 2019, 07:31

Christian Rudolf, sökmotorkonsult och grundare av Topdog.

Foto: Janne Næss

Sökmotorkonsulten Christian Rudolf förklarar varför du behöver använda SEO som en del av din content maketing-kampanj.


Ämnen i artikeln:

SEOContent Marketing

Dina content marketing-kampanjer kan bara nå full effekt om de syns i Googles sökresultat. Men för att lyckas i Google räcker det inte med att optimera själva texten – andra bitar måste också komma på plats, till exempel användarupplevelse och teknik. 

Avstå inte från världens största content-plattform

Google är världens största sökmotor för content, och bara i Sverige görs mellan 50 och 70 miljoner Google-sökningar varje dag. Här finns en enorm efterfrågan på content och det finns inte tillräckligt med content i Google, för små språkområden som svenska. Om en content marketing-kampanj inte syns i Google avstår ni alltså från en betydande del av kampanjens möjliga räckvidd, medvetet eller omedvetet. Ni tackar nej till exponering och alla långsiktiga effekter.

Få nya läsare även när budgeten är slut

Google är dessutom den enda plattform där ert innehåll kan attrahera ny trafik över längre tid. Har ni väl fått en artikel att ranka i Google kan ni få in nya besökare under flera års tid. 

Ställ detta i kontrast till sociala medier, native advertising och andra kanaler som bara ger trafik så länge ni har en budget att spendera där. Då förstår du varför SEO borde vara en självklar del av er satsning på content marketing. Annonsering är en kostnad, men SEO är en investering.

Optimerat innehåll inte allt

Även om man köper devisen att ”content is king” får man inte blunda för att andra element också spelar in om man ska lyckas maximera sin synlighet i sökmotorn. Det räcker inte att innehållet i er content marketing-satsning är sökmotoroptimerat enligt konstens alla regler, vilket är svårt nog, ni måste samtidigt lyckas med de övriga bitar som ingår i en heltäckande SEO-strategi. 

Ni behöver analysera användarnas sökbeteende inom artikelns ämnesområde – hur ska ni annars veta att ni fångar upp de rätta sökfrågorna? Ni behöver bygga tekniken kring innehållet på rätt sätt och enligt Googles riktlinjer eftersom det påverkar Googles värdering av ert innehåll. Ni måste kunna bevisa för Google att innehållet ger besökarna en god användarupplevelse (UX). Dessutom behöver ni jobba målinriktat med länkar till artikeln, både internt på er egen sajt och på andra sajter som ni inte själva äger. 

Alla bitar måste vara på plats samtidigt om man vill knipa topplaceringar i det ack så lönsamma ”organiska söket”. 

Content marketing kräver mer än starkt innehåll om du vill lyckas i Google där en stor andel av dina potentiella läsare befinner sig.

Christian Rudolf
Sökmotorkonsult och grundare av Topdog


Ämnen i artikeln:

SEOContent Marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.