Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

CNN:s Tini Sevak: ”Amazon-eran har ökat konsumenternas krav”

Den pågående globala pandemin har förstärkt många trender kring mobilitet och åtkomst till innehåll, tjänster och produkter. De varumärken som är bäst lämpade att navigera i den här förändringen blir de som har använt data, teknik och insikter om publiken för att tänka om, uppfinna nytt och anpassa sig, skriver CNN:s Tini Sevak.

Publicerad: 22 Juni 2020, 12:27

Tini Sevak, chef över publik och data på CNN International.


Ämnen i artikeln:

CNNcoronaviruset

Ökad globalisering och uppkoppling har redan skapat stora förändringar i konsumenters beteende och mediekonsumtion, något som till stor del beror på den utbredda användningen och diversifierade tillämpningen av mobil teknik och smartphones.  

Redan före covid-19 upplevde vi en kulturförändring – till stor del på grund av den tekniska utvecklingen kring leverans av tjänster och innehåll – som har skapat högre förväntningar och större otålighet när det gäller innehåll hos publiken. ”Amazon-eran” med enkel åtkomst och snabb leverans har ökat konsumenternas krav på att medier och nyhetsvarumärken ska leverera det folk vill ha, när de vill ha det och där de behöver det. Detta gäller i synnerhet i Norden, på grund av faktorer som exempelvis de genomsnittligt högre graderna av välstånd jämfört med andra delar av världen, efterfrågan på internetshopping och e-handel tack vare många avlägset liggande områden och ländernas i stort sett universella uppkoppling mot internet.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Den pågående globala pandemin har ytterligare förstärkt många av dessa trender kring mobilitet och åtkomst till innehåll, tjänster och produkter. Global web index har funnit att 71 procent av människorna i hela världen tillbringar mer tid med sin smartphone/mobil. 

När vi tittar på den globala bilden, med utgångspunkt i Global web index coronavirus multi-market research, upptäcker vi att två tredjedelar av CNN-publiken ägnar exponentiellt mer tid åt att ta del av nyheter sedan utbrottet av covid-19. En motsvarande mängd ser flera program och filmer från strömningstjänster. Och över hälften av CNN-publiken ägnar mer tid åt sociala medier. En fjärdedel av CNN:s publik uppger att det kommer att bli en permanent vana att ägna mer tid åt nyheter, strömning och video. 

McKinsey & Companys covid-19-undersökning som tittar särskilt på Sverige, visar att svenskar har intensifierat sitt beteende kring digitala aktiviteter som onlineströmning, videochatt och matleveranser och förväntar sig att i framtiden ägna mer tid åt att titta på filmer eller program och läsa nyheter online samt träffas virtuellt. Långsiktiga vanor håller på att skapas och konsumenterna sätter ännu större värde på medier och innehåll som är tillgängliga direkt och på begäran. 

Trots detta behov av omedelbar åtkomst tar konsumenterna i det ovissa nuläget tid på sig att leta efter tillförlitliga nyheter och information från betrodda nyhetsleverantörer. Detta återspeglas både i rekordsiffror för nyhetsorganisationer – under mars hade CNN en större global publik än någon annan digital nyhetsplattform i världen, med ett rekord på 259 miljoner unika besökare på flera plattformar – och i många konsumentundersökningar, till exempel en särskild covid-19-version av Edelmans trust barometer, som fann att konsumenter litar på de stora nyhetsförmedlarna nästan dubbelt så mycket som på globala eller nationella hälsoorganisationer. På CNN tar vi den här plikten på största allvar, vilket visar sig i vårt utbud – från rapportering om de senaste nyheterna och affärsanalyserna till skapandet av den mycket populära podcasten ”Coronavirus: Fact vs Fiction” som leds av dr Sanjay Gupta, till program om det ”nya normala” på CNN International. 

Ur ett annonsörsperspektiv vill de flesta konsumenter i dessa tider höra från varumärken de känner till. Anledningen till detta är att varumärken spelar en avgörande roll när det gäller att skapa förtroende och optimism. Global web index fann att 79 procent av konsumenterna är positivt inställda till varumärken med kampanjer som visar hur de reagerar på coronaviruset och/eller hjälper sina kunder. Budskapet måste vara tydligt, autentiskt och stämma överens med företagets värderingar. Man behöver också vara medveten om publikens status – ett covid-19-budskap i ett land som håller på att återhämta sig måste till exempel vara helt annorlunda än i ett land som fortfarande befinner sig mitt i den värsta krisen. Men oavsett geografi är befolkningarna i världens största ekonomier allra mest oroade över hälsa och ekonomi. 

På CNN använder vi oss av flera teknologier och tekniker för att skaffa oss djupare förståelse för konsumenters beteende och behov – både när det gäller det innehåll vi skapar och levererar till dem, men också hur vi ska råda våra annonsörer och kommersiella partners kring deras kommunikation. När vi lär oss mer om konsumtion av och beteende kring innehåll i dessa exceptionella tider kan medieföretag och varumärken bättre reagera på konsumenterna och deras behov, vilket ger en starkare och mer direkt relation till vår publik. På så sätt kommer värdeutbytet mellan medier, varumärken och konsumenter att utvecklas och förstärkas. 

Vi vet inte exakt vad som väntar, men de trender vi ser indikerar långsiktiga förändringar i konsumenters beteende, konsumentutgifter och e-handel, företags verksamhet samt kommunikation och kopplingar. På grund av den här förlängda nedstängningsperioden kommer nya digitala ekosystem att växa fram och det aktuella behovet av digitala tjänster kommer att öka acceptansen hos olika åldersgrupper och demografiska grupper – i Norden har det exempelvis redan skett intressant utveckling när det gäller online-utbildning, inklusive Koulu.me, en gratis digital skola finansierad av finska staten och den inhemska utbildningstekniksektorn, och i Sverige är det intressant att se Sectra introducera en molnbaserad medicinsk utbildningsportal som gör att undervisning och studier kan fortsätta under krisen.

De varumärken som är bäst lämpade att navigera i den här förändringen blir de som har använt data, teknik och insikter om publiken för att tänka om, uppfinna nytt och anpassa sig till förändrade konsumentbeteenden och på så sätt har investerat mer i kundrelationer. I den här miljön kommer ett varumärkes styrka och förmåga att uppfylla sina löften till kunden att bli än viktigare.

Tini Sevak
Vice President, Audiences & Data, CNN International Commercial

Ämnen i artikeln:

CNNcoronaviruset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.