Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

CNN:s Robyn Peterson: ”Endast smart teknik kan rädda medieindustrin”

Det är av yttersta vikt för medieföretagen att ta sin framtid i egna händer genom att prioritera produkt och teknik som passar deras egen affärsstrategi, inte någon annans. Det skriver CNN:s teknikchef Robyn Peterson.

Publicerad: 23 Oktober 2020, 07:18

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Medieföretag måste tänka och fungera som teknikföretag, skriver Robyn Peterson, chief technology officer på CNN.

Foto: CNN


Ämnen i artikeln:

CNN

Aldrig har det funnits en viktigare tid för journalistik. Fakta, de grundläggande byggstenarna för journalistiken, är under attack på flera olika sätt och från en mängd olika håll. När förtroendet för fakta minskar kan det ibland kännas som om konversationer sjunker in i en dimma. Journalister är våra guider i diset: de är sanningens vakthundar och vi behöver deras arbete mer än någonsin för att kunna skapa oss en grund från vilken vi kan utvärdera nya synpunkter som driver vårt nuvarande tänkande och de kontroversiella åsikter som utmanar dem vid makten.

Och vi som tekniker måste förmedla deras berättelser, vare sig det är via text eller video, till vår publik på ett sätt som är snabbt, smart och lättillgängligt. Och vi måste göra det på ett hållbart sätt, vilket innebär att vi måste ompröva våra nuvarande tillvägagångssätt, affärsmodeller och prioriteringar.

De stora teknikföretagen har satt nya standarder för användarupplevelser, och minimiminivåerna för vad en konsument förväntar sig ligger ofta över gränsen för vad medieföretag kan erbjuda. Varför? Eftersom många medieföretag har outsourcat sin produkt- och teknikstrategi till sociala nätverk, sökmotorer och teknikföretag med andra prioriteringar och mål, och därmed lånat mot sin framtid för kortsiktiga vinster.

Det är av yttersta vikt för medieföretagen att ta sin framtid i egna händer genom att prioritera produkt och teknik som passar deras egen affärsstrategi, inte någon annans.

I grunden måste medieföretag tänka och fungera som teknikföretag: de måste sätta konsumenten först. Och det kräver att de har en djup förståelse för, och kan bygga en relation med, varje användare. Med andra ord är bra data grundläggande, men det är även förmågan att kunna agera på den informationen. Detta är en muskel som de flesta medieföretag inte har. För att bygga upp denna muskel behöver de anställa produktchefer med djup dataerfarenhet och skapa ett team som innehåller ingenjörer specialiserade på dataplattformar och rekommendationer.

Demokratiseringen av artificiell intelligens är avgörande för utvecklingen av digitala nyhetsprodukter och upplevelser – speciellt eftersom publiken nu har en grundläggande förväntning på anpassning och personalisering. Det handlar inte bara om att skapa innehåll för att möta en ”one size fits all”-upplevelse längre; det handlar snarare om hur innehållet kan levereras och intelligensen bakom den distributionen. Och en fantastisk upplevelse innebär att skapa den bästa miljön för annonsörer och varumärken, som är angelägna om att leverera positiva upplevelser till sina kunder.

Konsumentupplevelser innefattar flera enheter och varje enhet har sin roll som kan variera från användare till användare. Men det finns mönster. Någon kanske föredrar rubriker och notiser på sin telefon, att dyka in mer djupgående på en bärbar dator, och se långformat-video på sin smart-tv. Att känna sina konsumenter och hur de vill konsumera ens innehåll är en viktig förutsättning för att kunna bygga de bästa konsumentupplevelserna som tillgodoser deras behov.

Jag har turen att vara en del av ett team på CNN som prioriterar konsumenten framför allt annat. Vi är övertygade om att vi måste fortsätta investera kraftigt i produkt och teknik för att kunna förnya och driva tillväxt. Vi har byggt – och fortsätter att bygga – ett produkt- och teknologiteam som arbetar för att driva användarupplevelser för hundratals miljoner människor över hela världen som engagerar sig i vår journalistik, vårt berättande och våra tjänster. Och vi är fast beslutna att bryta ner väggarna mellan innehåll, publik och annonsörer för att säkerställa att CNN tjänar bästa syftet.

Så hur vet vi vad vi ska bygga? Det är en fråga som jag ofta ställer och det är en fråga som har blivit svårare och svårare att svara på. Jag känner ofta att mitt jobb är som att leka med lego – det handlar om att stapla nya saker, testa dem hos konsumenterna och investera i det som fungerar. Men precis som med lego är det mer intressant att arbeta som en grupp än på egen hand. Med nyheter är det viktigt att ha ett tvärfunktionellt team som verkligen samarbetar och tänker holistiskt.

Konsumenter kommer att fortsätta att kräva och förvänta sig ögonblickliga, personligt relevanta och sömlösa upplevelser när de vill och var de än är.

Vissa journalistorganisationer kommer att möta utmaningen. Andra kommer att få det svårt.

För att överleva måste vi – medierna – vara de som bygger användarupplevelser och relationer direkt med våra användare. Det är avgörande för vår överlevnad, och för vårt samhälles överlevnad.

Robyn Peterson
Chief Technology Officer, CNN

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

CNN

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.