Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Claes de Faire: Därför avbokar vi inga annonser

Publicerad: 18 Mars 2020, 13:13

Att det hänger på oss är en vanlig sägning i dessa omvälvande tider. Och så är det faktiskt. Tillsammans har vi ett ansvar, skriver Claes de Faire.

Foto: Anderas Elgstrand

En klok försäljningschef brukade säga att om man säljer marknadsföring måste man också köpa marknadsföring. Så försökte vi leva då. Så försöker jag leva nu, skriver Mitt i-tidningarnas chefredaktör Claes de Faire.


Ämnen i artikeln:

Mitt iClaes de Faire

Med initiativet #StöttaStockholm vill Mitt i-tidningarna vara en enande kraft i coronakrisen. 

Vi samlar allt ifrån konkreta exempel, historier och tips för att både gjuta hopp och inspirera stockholmarna. Som vanligt med lokalmedia är inget perspektiv för litet, både den ideella hjälpen i Upplands-Bro som tips till hyrestagare i innerstan får plats. Stockholm måste finnas kvar på det sätt vi känner det även efter att influensan dragit förbi. Vi ska hjälpa till med just det!

Att det hänger på oss är en vanlig sägning i dessa omvälvande tider. 

Nej, jag känner inte heller igen mig. Jag tycker också att det är som en dålig film. Jag försöker också hålla mig balanserad, göra relevanta bedömningar och fortsätta som vanligt. Samtidigt är jag noga med min handhygien, eventuella hostningar siktar jag mot armvecket och kanske har jag köpt några extra konservburkar. Allt hänger på hur vi gör. 

Där är vi lika. 

Ingen vill ha corona. 

Ingen gynnas av corona. 

När vi på Mitt i vänder oss till våra läsare är det ett sätt att arbeta med konstruktiv journalistik. 

Men att det hänger på oss är också en vädjan. 

När jag var chefredaktör på Resumé var Janne Berkö klok försäljningschef. Han brukade säga att om man säljer marknadsföring då måste man också köpa marknadsföring. Så försökte vi leva då. Så försöker jag leva nu. 

Om det hänger på oss. Fråga dig vad du som läser det här kan göra för att det inte ska bli nattsvart. Kommer du att köpa en annons i Dagens Media? Eller Resumé? Aller-tidningarna? Kommer du att rekommendera dina kunder att ha is i magen. Kommer du strängt använda frasen: Det hänger på dig. 

Coops avgående marknadsdirektör Björn Larsson har sagt att annonsörerna måste tänka på demokratin när de matar de digitala jättarna med annonspengar. Just demokratin sägs dö i tysthet, åtminstone om man ska tro Washington Post. 

Tillsammans har vi ett ansvar. 

Det hänger på oss.

Jag fattar också att det är viktigt att tänka på likviditeten. Men om det hänger på oss gäller det också i morgon. Nästa månad och efter sommaren. 

Vi på Mitt i har en annonskampanj inbokad. Riktad primärt mot marknadscheferna och mediebyråerna. Vi vill berätta om Stockholms storhet och köpkraft och hur vi kan leverera den till dig. 

Jag hoppas att du också har en kampanj inbokad. Något du tror på, är stolt över och som ska slå världen med häpnad. 

Nej, jag tänker inte boka av våra annonser. 

Hoppas att du kan lova att inte göra detsamma.

 

Claes de Faire

Chefredaktör Mitt i-tidningarna

Ämnen i artikeln:

Mitt iClaes de Faire

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.