Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Calle Schulman: ”Slående likheter mellan avokadobranschen och mediebyråerna”

Tittarsiffrorna sjunker men priserna stiger. Hur fan går det till? Det undrar Calle Schulman, som riktar hård kritik mot en bransch som han anser inte har hängt med i utvecklingen.

Publicerad: 17 Oktober 2019, 05:19

Calle Schulman, creative director och partner på byrån Good Enough Media, tycker att mediebyråerna bör ”leda branschen in i en sundare era”.


Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanMediebyråer

Jag köpte avokados härom dagen. Dyra de är! Två för 59 kronor känns lite väl va? Även om de är ”ready to eat”. Grillat mörkt bröd. Picklad lök. Lite chiliflakes. Ja – där har du en riktigt god afternoon delight. Hur som helst. När jag skar upp avokadon var en av dem alldeles svart inuti. Samtidigt som jag svor över att jag uppenbarligen köpt en enda avokado för 59 kronor slog det mig hur många likheter det finns mellan avokado-branschen och den svenska mediebyrå-branschen. Det finns faktiskt så många likheter att det knappast kan vara en slump. Låt mig dra det till sin spets! Avokadobranschen verkar i likhet med mediebyråbranschen någon gång typ 2005 ha tagit beslutet att sluta utvecklas eftersom de helt enkelt inte gynnas av att utvecklas. Kunderna har ju inget val ändå. En viss andel av oss svenskar kommer fortsätta köpa avokados oavsett hur illa vi blir behandlade och en rätt stor andel av mediebyråerna och annonsörerna kommer fortsätta lägga det mesta krutet på teve trots att det ÄR en rutten deal. Tittarsiffrorna sjunker men priserna stiger. Hur fan går det till?!

Hur ser du på utvecklingen inom rörlig bild? Delta i debatten – mejla red@dagensmedia.se!

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jag har hört talas om mediebyråer som råder sina kunder att investera mer digitalt. Jag har till och med suttit i möten där ett digitalt alibi (omskolad på nån kvällskurs) från en mediebyrå säger det rakt ut – att det är ”på nätet det händer” och att kunden måste ha en ”närvaro” online. Så får de kanske igenom sin vilja och en totalt analog reklamfilm (producerad för att MÖJLIGEN väcka en sovande tv-tittare) beställs från en reklambyrå som behöver intäkter snarare än självrespekt. Filmen pumpas ut på Youtube där den givetvis skippas på ett makalöst sätt och ett instagram-konto startas där samma film varvas med meningslösa välönskningar om en bra dag till 3714 köpta följare från Indien. Det är här problemet blir tydligt. För oavsett hur mycket vilja det finns att ha en närvaro online så måste hela tankesättet ändras. För det ÄR en fundamental skillnad mellan linjärt uttänkt reklamfilm och reklamfilm som ska fungera i en miljö där tittaren kan välja bort den. Det är väsensskilda saker. Annonsörerna behöver själva sätta sig in i samtiden – se var målgruppen rör sig och vad den gillar även om det är lite knöligt. Och sen tvinga ur lättbegripliga svar från mediebyråerna på varför de så ofta missar målet och köper media där målgruppen inte ens finns. Och vi reklambyråer behöver vänja oss vid tanken på att jobba mer och smartare för pengarna. Uppsidan är att kreativitet belönas rikligt om man gör jobbet bra. För vi jobbar väl ändå i en kreativ bransch där vi rimligen tycker det är ROLIGT att skapa innehåll som gynnar alla inblandade och framför allt gynnar annonsören så mycket som möjligt? Att göra innehåll som folk VILL se – inte som de BORDE se. 

Klart jag vet att teve-reklam kan vara superbra att köpa i stort. Jag har läst alla rapporter om att ”teve lever” och ”oöverträffat genomslag” etc osv mm. Men att annonsörer med en målgrupp som de facto ÄR under 45 år ändå beställer ska-passa-alla-filmer, köper ut dem nästan enbart teve och detta på direkt inrådan av sin mediebyrå är… Det är något lurt i det. Det är något ruttet. För målgruppen finns ju inte ens där. Vill man vara snäll kan man kalla mediebyråbranschen eftersatt. Vill man vara lite mer rättfram kan man kalla den illojal mot sina uppdragsgivare. Kickbacks från teve-kanalerna tillbaka till mediebyråerna och de där underliga rabatterna man hör talas om kanske spelar in. Men det får man inte prata om va? 

Håller du inte med Calle Schulman? Mejla din replik till red@dagensmedia.se!

Det är annars en gåta hur man som mediebyrå inte i extremt mycket högre grad utnyttjar all information man kan få från exempelvis Youtube, ser fördelarna för sina kunder (Inget svinn. Gratis om tittaren klickar bort. Billigare räckvidd. Exakta resultatmätningar.) och strävar mot att leda branschen in i en sundare era. Alla vinner! Eller kanske inte teve-kanalerna obviously… Kanske inte mediebyråerna heller när inga mer luddiga kickbacks dyker upp på kontot. Kickbacks lika ruttna som avokadon jag köpte.

Calle Schulman

Grundare av Good Enough Media

Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanMediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.