Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Byråerna och Sveriges Annonsörer ryter till – kräver transparens och kvalitetssäkring

Publicerad: 18 September 2019, 13:31

Byråsidan och Sveriges Annonsörer har gått ihop i ett öppet brev till mediehusen.

Foto: Janne Næss

Mediehusen behöver tänka till och blir transparenta igen. Att acceptera egna uppgifter utan tredjepartsverifiering är inte hållbart i längden och försvårar för oss på köparsidan. Det skriver företrädare för byråer och Sveriges Annonsörer i ett öppet brev.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerMediebyråer

Svensk dagspress och svenska tidskriftsförlag har tidigare alltid stått upp för transparens och kvalitetssäkring, både gällande upplaga och läsare. I takt med tuffare tider för print har storstadspress och de stora förlagen tummat på öppenhet i sina siffror, främst upplagor.

Branschen trevar fortfarande inom det digitala området. Vilka mått och mätstandards ska gälla? Kan branschen enas? Inklusive eller exklusive de stora internationella drakarna? Flera viktiga initiativ pågår.

Men, att tumma på fundamental validering inom print, hjälper inte svensk dagspress och tidskriftsförlag i kampen om annonspengarna. Att acceptera egna uppgifter utan tredjepartsverifiering är inte hållbart i längden och försvårar för oss på köparsidan. De flesta mediehus redovisar idag räckvidd via Orvesto, både print och digital – brutto och netto. Allt väl så långt. En styrka har dock tidigare varit att kunna ställa läsare i relation till upplaga och betalda abonnemang.

I dag finns möjlighet att göra det både för print och digitalt, att kunna härleda nettoräckvidd till nettoupplaga eller nettoabonnemang. Många tidningar, främst lokalpressen gör det med en opartisk verifiering av upplaga och abonnemang, både för den digitala produkten och papperstidningen, via Media Audit/TS. Storstadspressen och de större förlagen gör det dock inte. Vi saknar idag tillförlitlig information om betald upplaga, e-tidnings- och så kallade plusabonnemang för dessa aktörer.

Branschen behöver en helhetsbild med transparens och kvalitetssäkring i mått som läsare och upplaga/betalda abonnemang. Inte minst med tanke på att svenska folket blir allt mer mottagliga för att betala för redaktionellt innehåll.

 

Stockholm den 16 september 2019

GroupM

Lotta Billing Anna-Karin Ström

OpusEtt

Marie Ågren, Pia Bise

Vizeum

Karoline Olsson

Starcom

Lotta Waldemar

Scream

Anneli Elfqvist

OMD

Annika Axberg

Zenith

Monica Tuominen

PHD

Caroline Klang, Marie Brander Hestreus

TBS

Elisabeth Söderstam

Carat

Caroline Häggblad

Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev