Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Bonnier och Schibsted ger svar på tal efter GDPR-kritiken

Publicerad: 25 Oktober 2018, 06:28
Uppdaterad: 25 Oktober 2018, 06:39

REPLIK. Bonnier och Schibsted går gemensamt ut och försvarar sig mot påståendet att de skulle använda GDPR för att flytta fram sina positioner.


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerSchibstedGDPRBonnier

Följande text är ett svar på Simon Posts debattinlägg med rubriken: "GDPR var ett svepskäl till att flytta fram publicisters positioner".  

Våren har minst sagt varit en högintensiv period för oss mediehus när det gäller att tolka och applicera GDPR regleringen. Det har funnits olika tolkningar och än idag är det inte helt klart vad som faktiskt gäller i frågan rent juridiskt. Men en sak som varit tydligt från första början är att vi publicister har ett enormt ansvar gentemot våra besökare och det ansvaret kommer Schibsted och Bonnier att ta. 

I många fall har övriga marknaden inte riktigt förstått vad detta ansvar innebär och hur stort det är. Den nya förordningen är komplex och i vissa fall vagt formulerad vilket gör att vi publicister inte dragit exakt samma slutsatser gällande datafrågan. Vi får dessutom inte av konkurrensmässiga skäl samordna våra godkännandeprocesser. Resultatet har blivit att olika publicister dragit olika slutsatser i vilka regler som nu gäller, och effekten blir att det inte finns någon gemensam branschsyn vilket såklart är beklagligt för alla parter. Men att påstå att vi använder GDPR för att flytta fram våra positioner är helt enkelt fel och visar på hur lätt det är att faktiskt missförstå de utmaningar vi står inför. 

Vi som bransch har länge levt i Vilda Västern på nätet. Besökarens data har behandlats på ett sätt som aldrig skulle vara acceptabelt i en offlinemiljö. Vi välkomnar den nya regleringen och anser att om vi som bransch ska fortsätta växa behöver vi se över våra affärsmodeller och börja ta ett långsiktigt ansvar. Debatten kan ej begränsas till att enbart handla om vilka aktörer som är godkända eller inte, utan om hur vi ska forma ett nytt accepterat landskap som kan förhålla sig till den nya regleringen. 

Publicisterna behöver kontrollera användardata som flödar från våra sajter till tredjeparter i annons-ekosystemet. Det är en nödvändig följd av det ansvar som vilar på publicisterna under GDPR. Det finns ett gemensamt ansvar mellan parterna i eko-systemet som alla behöver förhålla sig till. Framförallt är det en fråga om användarnas integritet. 

Men tillbaka till debattartikeln i fråga. För att förstå vår situation så behöver man få en inblick i hur våra rutiner går till. Vi har ett ansvar att göra en genomlysning av hur våra kunder och leverantörer till våra partners hanterar data. Vi får inte alltid en inblick i detta och även om Simon lite snabbt nämner sin irritation gentemot dessa aktörer och att de inte proaktivt jobbat nära oss vill vi ytterligare belysa att detta är en stor utmaning för oss. Att vi inte får svar, eller inte får tillräckligt tydliga svar blir ett riktigt problem och gör vårt jobb svårare. I vissa fall får vi de svaren och intygen som vi behöver och då kan leverantören i fråga godkännas av oss. I vissa fall uppfyller helt enkelt inte vissa leverantörer de krav vi faktiskt har på databehandling. Även om behandlingens syfte inte strider mot regleringen så kan vi inte säkerställa att hanteringen av data faktiskt utförs korrekt. Vår bedömning är då i dessa fall att dessa aktörer strider mot GDPR regleringen. 

Under legitim intresse vilar ett stort ansvar på publicisterna att inte utsätta användarna för mer exponering än absolut nödvändigt. Det innebär att varje ny aktör behöver vägas noggrant mot vad de tillför samt vilken behandling de utsätter användaren för. Att en aktör blir godkänd betyder inte per automatik att andra aktörer i samma genre kan bli godkända.

Självklart finns det också de som är bäst i klassen och då handlar det helt enkelt om att processen för genomlysning är en relativt omfattande. 

Som publicist har vi ett ansvar mot våra användare och vi behöver ta det ansvaret under GDPR. Om vi inte kan försäkra oss om att hanteringen av personuppgifter utförs korrekt på våra sajter kommer vi som mediehus i första hand att stå till svars inför datainspektionen, inte mediebyrån eller Adtech bolagen.

Slutligen måste vi som bransch våga inse att vi lever i konstant förändring, nya lagar/regler och inte minst teknik som kommer att påverka oss alla i arbetet mot vårt gemensamma mål att leverera kostnadseffektiva kommunikationslösningar, till våra gemensamma kunder och partners. 

Mvh,
Anders Nylander Schibsted
Alexander Lydecker Bonnier News


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.