Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Blir branschen bättre av att byta ett modeord mot ett annat?"

Publicerad: 22 Oktober 2018, 14:06
Uppdaterad: 22 Oktober 2018, 15:24

REPLIK. Albert Säfström, marknadschef på Coffee Stain Publishing, tror inte att "insikter" är lösningen på problemet med datadriven marknadsföring.


Johan Persson skriver om hur data brukas och missbrukas inom marknadsföring och efterlyser mer insikt. Jag kan sympatisera med åsikten. Insikter är välkomna, det borde vara självklart. Men jag får en känsla av att i just detta fallet så är insikt ytterligare ett modeord som snart kommer ersättas av nästa.

Varför är detta ett problem? Svaret är ett systematiskt feltänk i branschen. Oavsett om det gäller att prata om content, influencers, data, AI eller insikter så är modeorden en styggelse. Säger du rätt är du inne, säger du fel är du ute, men ingenstans krävs genuin förståelse för att få status eller ragga till sig mediebudgetar.

Denna brist på förståelse, eller insikter, gör att content eller influencers eller data inte används på rätt sätt. Hur många levererar kampanjuppföljningar utan att kunna tillräcklig statistik för att veta om underlaget är representativt? Hur många fattar beslut baserat på uppföljningar utan att förstå hur tillförlitlig uppföljningen är?

Persson har rätt att det krävs insikter, inte bara blind tilltro till data, men han misslyckas med att sätta in detta i ett större och längre perspektiv. Vi har alltid behövt insikter snarare än blind tilltro till att modeorden kommer att leda till bättre resultat.

Om insikter tillåts bli nästa modeord riskerar vi att hamna i en skrämmande situation där ord i branschen helt saknar verklig förankring.

Albert Säfström
Marknadschef, Coffee Stain Publishing
 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.