Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Betalningskurvan kan inte peka uppåt för alla hela tiden”

Publicerad: 10 December 2019, 07:42

Madeleine Nilsson, reporter på Dagens Media.

Foto: Janne Næss

Än så länge verkar konsumenternas vilja att betala för medieinnehåll vara på uppåtgående. Men det kan inte gå uppåt för alla hela tiden, skriver Dagens Medias Madeleine Nilsson.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media Insikt

I princip alla medier vill få hushållen att betala för innehållet. Och än så länge verkar betalningsviljan också vara på uppåtgående. Så långt allt väl.

Men som vi berättar i denna utgåva så väntar lite mörkare moln på horisonten. En avmattning i medieinvesteringarna väntas och likaså en avmattning i konjunkturen. Det kommer så klart också att påverka hushållen, och framför allt hushållens konsumtion. Svarta rubriker om att en lågkonjunktur väntar kan dessutom leda till att konsumenterna redan nu börjar hålla hårdare i plånboken.

Tyvärr tror jag att det kommer att drabba medierna. Nya streamingtjänster, som Disney Plus med ett till synes väldigt attraktivt innehåll, är på intåg på den svenska marknaden, samtidigt som vi förväntas betala för tidningsprenumerationer, ljudböcker, poddar, musik och inte minst tv. Och självklart ska medierna ha betalt - jag jobbar ju själv på en publikation som till stor del lever på prenumerationer - men jag tror att vi börjar närma oss gränsen för hur mycket hushållen är villiga att betala.

Idag lägger ett svenskt hushåll i snitt 20 000 kronor om året på mediekonsumtion. Då ingår förvisso också mobilabonnemanget och bredband, men det är rätt mycket pengar. Och om hushållen får det sämre ställt så bör det vara här man väljer att kapa kostnader. Jag skulle inte bli förvånad om de enskilt dyraste tv-abonnemangen som C More Sport och Viasat Sport ryker, och kanske att man går tillbaka till Spotify med reklam. 

”Det lär bli en kapprustning mellan streamingtjänsterna”

Sedan lär det bli en kapprustning mellan streamingtjänsterna. Hittills har vi sett att stackning blir allt vanligare, det vill säga att hushållen betalar för fler än en tjänst. Där tror jag att vi snarare kommer att få se att hushållen växlar mellan de tjänster som man upplever har det mest attraktiva innehållet för tillfället och bara prenumererar på en åt gången. 

Jag frågade TU:s vd Jeanette Gustafsdotter om hon ser en risk för att betalningsviljan för nyhetsmedier minskar. De trodde hon inte och sade att ”Jag hoppas att man förstår skillnaden mellan viktig samhällsjournalistik och Netflix”.

Det tror jag också att man förstår, men jag tror tyvärr också att det är Netflix som går segrande ur en sådan strid. Det är ofta Netflix (eller HBO för den delen) som har skapat de senaste årens snackisar som många upplever att de inte får missa, och att se en film eller serie gör vi ändå fortfarande hyfsat ofta tillsammans med familjen eller vänner. Lägereldseffekten är fortfarande att räkna med.

Nu målar jag upp en mörk bild, men det är något som medier behöver ta i beräkning och ha en plan för. 

Betalningskurvan kan inte peka uppåt för alla hela tiden.   

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Media Insikt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.