Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Att bromsa marknadsföringen i kris kan vara förödande för affären

Den som vågar satsa när andra bromsar kan vinna marknadsandelar – och det till ett betydligt billigare pris än vanligt, skriver Strossle​ Sveriges vd Henric Smolak.

Publicerad: 18 Mars 2020, 12:25

Henric Smolak är vd för ​Strossle​ Sverige och driver podcasten ​Under 15.

Foto: Erik Schuss


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Vi lever minst sagt i en bisarr tid med människor som blir sjuka, börser som faller och en extrem osäkerhet som råder inför framtiden. Företag befinner sig i kriser och försöker drastiskt minska utgifter, skjuta på beslut och ”rida ut” denna osäkra vågen. Men hur ska man tänka när det gäller ens marknadsföring i dessa tider?

Dina kunder vill höra ifrån dig, särskilt i kriser

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Konsumenter bryr sig om ditt varumärke och vill höra ifrån dig särskilt i kristider. Att nå ut med relevanta budskap i tuffare tider är inte bara bra för relationen utan även för framtida konverteringar. Att använda kristider för att engagera och kommunicera kring sådant som berör människor just nu visar bara styrka och skapar relationer med konsumenter som varar långt längre än kriserna i sig.

Din målgrupp är tillgänglig

Din målgrupp kanske är i karantän eller arbetar hemma men är definitivt framför sina skärmar. De kanske är oroliga över sin ekonomi, sitt välmående eller för att förlora sitt arbete men de behöver tjänster, verktyg och produkter för att klara sig. För att du som företag ska ta dig igenom en kris måste du anpassa din affär och därmed anpassa din kommunikation. Om du inte finns där för dina kunder i kriser kommer de att hitta något nytt varumärke som vågar initiera relationer även i tuffa tider.

Tre saker på att tänka på när du marknadsför dig i kriser

1. Använd storytelling

Konsumenter och anställda vill vi höra om dina ansträngningar eller tjänster som är anpassade till den verklighet vi nu står inför. Vad gör du i denna kris som du är stolt över? Var transparent, ärlig och tänk långt utanför företagets ”brand guidelines”.

2. Var snabb och kreativ

Använd kreativiteten för att ändra din kommunikation snabbt och anpassa den till dagens situation som snabbt förändrar sig. Om gymmen stänger tränar vi hemma online? Om det blir en lockdown vad är vi i behov av då från din organisation? Agera snabbt och fokusera på kreativitet i kommunikationen snarare än att vara säljorienterad.

3. Våga satsa när andra bromsar

Hela spelplanen ritas just nu om och självklart finns det aktörer som för tillfället inte kan marknadsföra sig på grund av leveransproblem, reseförbud och så vidare. För oss andra som har en affär så våga satsa när andra bromsar. Det är då du kan vinna marknadsandelar från dina konkurrenter till ett mycket billigare pris än vanligtvis.

 

Och du, glöm inte supporta lokala mediekanaler.

I kriser bevisar journalistiken och publicister sin viktiga funktion i vårt samhälle. Men likt många industrier blöder de just nu. När du ska lägga om din nya medieplan, se till att kommunicera bland nyhetssajter där folk söker sanningen i dag och inte internationella plattformar där det sprids falska nyheter.

 

Henric Smolak

Vd för ​Strossle​ Sverige och driver podcasten ​Under 15

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.