Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Debatt

ATG: ”Sant och falskt om spelreklam”

Publicerad: 11 April 2019, 07:17

”Sant är att casinoreklamen står för den största ökningen, hela 64 procent”, skriver ATG:s marknadschef Sten Andersen i en debattartikel på dagensmedia.se

ATG:s marknadschef Sten Andersen menar att många tv-tittare har ledsnat på casinoreklamen: ”Casinoreklamen står för nästan 70 procent av all spelreklam, men endast 3 procent spelar på casino online. Är det konstigt att resten tröttnar?”


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSpelbolagATGSpelreklam

Fram till för inte så länge sedan kunde i princip vilket spelbolag som helst bedriva verksamhet i Sverige. Det var inte lagligt förstås, men det fungerade alldeles utmärkt att flyga under radarn och tjäna pengar på svenska spelare. 

Att erbjuda casinospel på nätet var mest populärt. Spelen var snabba, och för dem som inte tyckte spelen gick tillräckligt snabbt fanns en stoppknapp så att man inte skulle behöva vänta på att hjulet skulle snurra klart. Handen på hjärtat – vem vill vänta på ett resultat som ändå är förutbestämt? 

Den spänningssökande kunde sätta tio hjul eller fler att snurra på samma gång, samtidigt som den tveksamme lockades med insättningsbonusar och freespins. 

Att göra reklam för spelen var däremot förbjudet – även det blev en smula tandlöst.  Publicister som tog in reklamen kunde visserligen bli fällda, men det kom ingen påföljd, så vem brydde sig? 

Så här kan vi ju inte ha det, tänkte politikerna, och beslöt att från och med den 1 januari 2019 tvinga spelbolagen att ha licens för att få verka i Sverige. 

Nu skulle det bli ordning och reda. 

Vad man inte riktigt hade tänkt på var kraften som kommer från 70 hungriga, nylicensierade spelbolag som alla vill ha sin rättmätiga share of voice. 

Så här kan vi ju inte ha det, sa därför opinionen och skanderade att vi måste få ordning och reda i det offentliga rummet.  Och ansvarig minster gick till kamp, lagen måste skärpas till. 

Jag tror att politiker vill fatta välgrundade beslut  – jag vill därför ta chansen att skilja några falska påståenden från vad som är fakta och sant i den pågående debatten. 

”Svensken gillar inte spelreklam.”

Det ligger något i detta. Vid eftermätningar av spelreklam får aktörerna i snitt sämre varumärkesomdömen efter en kampanj än före.  Detta gäller dock långt ifrån alla, varför man måste nyansera sig:

Casinoreklamen står för nästan 70 procent av all spelreklam, men endast 3 procent spelar på casino online. Är det konstigt att resten tröttnar?

Trots att man numera endast får erbjuda bonus och freespins en gång per kund och livstid handlar den mesta av casinoreklamen om just bonus och freespins. Är det konstigt att man tycker casinoreklam är tjatig?

En hel del spelreklam som inte rör casino, utan sportspel, hästspel, lotter och lotterier med mera – tillhör faktiskt den mest populära reklamen i landet. (En anekdot är att ATG:s reklamfilm med minihästen Vinnie vann ”Folkets pris” 2015, och det finns flera spelbolag som frekvent blir prisbelönade för sin reklam).

”Spelreklamen ökar som aldrig förr och det är Svenska Spel och ATG som driver utvecklingen”.

Vi har båda en klart lägre reklamandel än marknadsandel, trots att vi nu äntligen fått introducera nya produktområden. ATG:s marknadsandel är 16 procent men andelen reklam endast 5 procent. Sant är däremot att casinoreklamen står för den största ökningen, hela 64 procent. 

”Spelreklamen är aggressiv”. 

Mycket casinoreklam har bitvis varit väldigt aggressiv och här hade man önskat att Spelinspektionen lagfört överträdelser direkt. Hittills har myndigheten endast tagit upp ett fall trots dagliga överträdelser. Sant när det gäller casinoreklam med andra ord, falskt när det kommer till spelreklam generellt. 

”Spelbranschen är i särklass den bransch som gör mest reklam”. 

Falskt, än är det långt till fackhandelns volymer. 

Kanske kan man likna spelmarknaden vid ett piano. Den som spelat efter noter vet att det står noga utritat var man kan spela hårt och var man precis bara ska nudda vid tangenten. Den nya spellagen,  reglerande myndigheter och branschens självreglering utgör ett alldeles utmärkt nothäfte och om det bara följdes av marknadens aktörer skulle det låta alldeles utmärkt.

För den som trots allt inte vill invänta denna balans föreslår jag ännu en gång:  Klassificera spel efter risk och koppla marknadsföringsrättigheter till respektive klass. Det är spelansvar på riktigt. Jag är nämligen säker på att spelbolag kan göra reklam som folk gillar och blir glada av. Också. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.